Fremtiden for søgemaskineoptimering – Derfor er god SEO så vigtigt

Søgemaskineoptimering - Google

For nogle år siden handlede det mest om keywords i dine tekster og indgående links for at få gode placeringer i Google.

Ville du f.eks. gerne findes på søgeordet “bærbar computer” skrev du en artikel hvor ordet indgik i titlen og en masse gange i teksten. Efterfølgende lavede du en række hjemmesider der linkede tilbage til din hovedside med anker teksten “bærbar computer”. Resultatet af dette var gode placeringer i Googles søgeresultater.

Google gør hvad de kan for at give brugerne de mest relevante resultater

At det var så nemt at manipulere med søgeresultaterne var selvfølgelig ikke i Google interesse. De er derfor løbende kommet med opdateringer til de algoritmer der beregner en hjemmesides placering i søgeresultaterne.

Af flere omgange har de små hjemmesider som er lavet udelukkende for at få gode placeringer blevet rykket ned i søgeresultaterne.

De teknikker der blev brugt kaldes ofte Black Hat, hvilket vil sige at siderne blev kodet bevidst for at manipulere med placeringen af hjemmesiden i søgeresultaterne. At købe links til din hjemmeside for at forbedre dine placeringer ses også som Black Hat SEO.

Alt dette har Google løbende slået hårdt ned på og resultatet er at søgeresultaterne næsten er fri spam og irelevante hjemmesider. Dette har dog samtidigt betydet at mindre hjemmesider der lever op til Googles eget regelsæt også er røget med i købet.

Google kigger på over 300 faktorer når de skal vurdere hvorledes en hjemmeside skal placeres i søgeresultaterne. Det er altså ganske komplekst og der bliver hyppigt foretaget ændringer algoritmerne.

Den generelle trend er dog at Google i fremtiden vil ligge mere vægt på:

  1. At store brands med veletablerede hjemmesider får bedre placeringer.
  2. Aktivitet på sociale medier får en større rolle for vurderingen af din hjemmeside.
  3. At Google authorship får en større betydning for placeringen af din hjemmeside
  4. At kvaliteten af backlinks, artikler og generel on-site optimering er så høj som muligt.

Google bliver bedre til at forstå brugerne

Google forbedrer hele tiden deres service, men målet er det samme som det altid har været: at give brugerne de mest relevante søgeresultater. Googles øgede forståelse af meningen bag forskellige søgeord betyder du i endnu højere grad skal fokusere på at du laver din hjemmeside til mennesker frem for Google.

Tiden med små hjemmesider der fik gode placeringer på konkurrenceprægede søgeord er ovre. Vil du have succes med din hjemmeside er du altså nødt til at opbygge en masser godt indhold der naturligt bliver delt, diskuteret og linket til af andre brugere.

Fokuserer på at skabe kontakt og fællesskab med dine brugere og du er rigtig godt på vej til at få nogle gode placeringer i Google. Jo mere dit indhold naturligt bliver delt og linket til jo bedre er det.

Skab en gennemarbejdet hjemmeside indenfor dit emne, vær aktiv på de sociale medier og fokuserer samtidig på at få trafik fra andre steder end Google, så er du bedst muligt stillet i fremtiden.

Skriv en kommentar