Den komplette guide til at lave et nyhedsbrev

Lav et nyhedsbrevJeg fristes til at sige at hver eneste online marketer med respekt for sig selv, anbefaler at du har et stort fokus på din(e) email lister. Ved at have et godt nyhedsbrev rammer du din målgruppe yderst præcist og din liste er helt din egen.

Når det kommer til at få trafik og derigennem fokus på dine produkter, er du med et nyhedsbrev, ikke afhængig af Googles luner, Facebooks annoncerings priser, AdWords placeringer eller noget helt tredje.

Samtidig giver et nyhedsbrev dig mulighed for at opbygge et forhold til din liste, og herved skabe et tillidsforhold mellem dig og læseren. Dette kan med tiden give dig utrolig loyale kunder, der både vil købe dine produkter og anbefale din hjemmeside til andre.

I denne artikel finder du en komplet guide til hvordan du laver dit eget nyhedsbrev i WordPress.

Lav dit nyhedsbrev hurtigst muligt

Jeg har selv hængt alt for meget i bremsen med hensyn til at få flere subscribers, og i det hele taget at få udsendt nyhedsbrevet til brugerne på min liste. Jeg har dog nu givet nyhedsbrevet den helt store tur og i denne artikel viser jeg dig præcis, hvad jeg har gjort og resultatet af det hele.

Det er lidt af en proces at få dit nyhedsbrev sat korrekt op, men når det først er gjort vil det hele kører automatisk. Følger du rådene i denne artikel vil du løbende få mange flere tilmeldinger, automatisk sende emails til dine brugere, få respons direkte fra din brugere og i sidste ende flere kunder i butikken.

En gratis ebog, konkurrence eller rapport giver dig flere tilmeldinger

Som du sikkert har set på masser af hjemmesider tilbydes der ofte, en gratis ebog til dem der tilmelder sig nyhedsbrevet. Det eneste der kræves er at brugeren indtaster sit navn og email adresse. Dette er langt de fleste villige til, især hvis de får en god ebog til gengæld.

Denne teknik er testet massevis af gange, og er derfor også det som jeg har valgt at gøre på webdesigner.dk. Jeg satte mig derfor ned og skrev en ebog om hvordan man laver sin egen hjemmeside. Ebogen kom til at hedde: “Sådan laver du din egen hjemmeside”. Du kan skrive dig op til nyhedsbrevet og downloade bogen lige her.

Bogen blev 40+ sider og indeholder alt det jeg mener er væsentligt at vide om, at lave sin egen hjemmeside. Jeg har brugt forholdsvis meget tid på at skrive bogen, da jeg ønsker at levere det som jeg har lovet – og så lidt mere.

At give kunden mere end de forventer kaldes overselling, og kan i høj grad være med til at generere flere salg på længere sigt. Du behøver dog ikke skrive lige så mange sider, det vigtigste er at indholdet er relevant og hjælper dine besøgende.

Der ligger allerede planer om at tilføje mere indhold til bogen, da jeg mener at webdesigner.dk herved kan opnå et stærkere ståsted, både i forhold til konkurrenterne og til brugernes loyalitet.

->> Din første opgave er at lave et gratis produkt du kan tilbyde dine brugere. En ebog der handler om dit emne er oplagt

Sådan har jeg lavet min ebog

Jeg har ikke Microsoft Word eller andet betalt tekstbehandling i øjeblikket, og valgte derfor at skrive min ebog i det gratis tekstbehandlings program LibreOffice.

Programmet er forholdsvis let at sætte sig ind i og giver stort set de samme muligheder for opsætning som Word. Hele bogen er altså skrevet og opsat i LibreOffice og derefter gemt som en PDF. Hvilke program du vælger at bruger er helt op til dig, LibreOffice er dog glimrende til formålet.

Start med at lave kapitler og hovedoverskrifterne til din eBog. Derved sikre du at du får en god struktur og holder fokus på de rette emner. Undervejs kan du altid tilpasse kapitlerne, men at have den overordnede opbygning på plads, før du går i gang, er det rette udgangspunkt.

Når du skriver dine tekster skal du sørge for at henvende dig direkte til læseren. Skriv derfor altid “du” i stedet for man eller han / hun. Skriv også gerne ret tæt på talesprog, da det er med til at gøre din ebog personlig og sikrer den er let at læse.

Køb eller lav selv en flot forside til din ebog

At din ebog rent grafisk ser professionel ud er vigtigt. Forsiden er det første brugeren ser og kvaliteten skal derfor være i orden. Er grafikken samtidig lavet så det ligner en fysisk bog, øger det troværdigheden og du får herved flere signups.

Lav din egen hjemmeside - Gratis ebog

Jeg valgte at købe et forsidedesign til min eBog, da det ganske enkelt var det hurtigste. Du får så ikke et unikt design, men til gengæld koster det ikke ret meget. Køber du et færdigt design kan du relativt let selv tilføje en titel, ved at bruge et gratis billedbehandlingsprogram.

Jeg købte mit forsidedesign hos 123rf, hvilket betyder at designet kostede mig under 10 kr. Måske vælger jeg senere at lave et unikt design, men for nu passer det købte design glimrende.

->> Opgave nummer to er at få lavet en forside til dit gratis digitale produkt.

Hvordan skaber jeg det rette fokus på mit nyhedsbrev?

Hvor du placerer tilmeldingen til dit nyhedsbrev afhænger af dit layout. Det vigtigste er dog at tilmeldingen er synlig (above the fold) for din brugere. Her på siden kan du se at jeg har valgt at placerer boksen, så højt som muligt i højre menu. I og med at jeg bruger et Genesis tema her på siden, var boksen ganske let at lave med plugin’et Genesis eNews Extended.

Som du kan se har jeg derudover valgt at brugeren skal klikke sig videre før de kan indtaste email og navn. Grunden til dette er ganske enkelt at jeg ikke føler jeg kan give tilstrækkelig med information om ebogen, på den begrænsede plads. Om det giver flest signups at have tilmelding direkte i boksen eller når brugeren klikker sig videre, bliver testet når jeg har nok data fra det nuværende setup.

Ud over boksen i højre side har jeg, som du kan se, valgt at have en bar i bunden af alle sider på webdesigner.dk. Denne bar har brugerne så mulighed for at minimere, hvis de ikke er interesseret i tilbuddet om at downloade den gratis ebog. Til at lave baren i bunden, har jeg brugt det WordPress plugin der hedder Quickiebar.

En anden mulighed er at placerer en tilmeldingsboks til nyhedsbrevet i bunden af alle dine artikler. Dette kan også give rigtig gode resultater, men jeg valgte den ovenstående løsning, da jeg ønsker at holde fokus på at få brugerkommentarer.

Andre vælger at have et pop up vindue på deres hjemmeside. Herved kan brugeren ganske enkelt ikke undgå at tage stilling til om de ønsker at skrive sig op eller ej. Mange brugere får dog en negativ association, når det kommer til popup vinduer. Jeg har derfor valgt ikke at have popup her på siden. Dette kan muligvis ændre sig i fremtiden, men personligt er jeg heller ikke så meget for popup vinduer.

Derfor skal du vælge en professionel løsning til at sende dine nyhedsbreve

Når du sender et nyhedsbrev ud via et plugin, der er afhængig af PHP og WordPress’es email funktioner, er der en stor chance for at dine email ender i modtageres spam folder. Dette skyldes at firmaer som Gmail, Hotmail og Yahoo har spam filtre integreret i deres services.

Disse filtre kigger på en lang række faktorer bl.a. om der tidligere er udsendt spam via afsenderens IP adresse, om serveren har lov til at sende emails, mistænkelig opførsel, ord, sætninger, links og meget andet, for at fjerne spam. Det er meget udfordrende at leve op til alle disse kriterier.

Vælger du derimod en betalt email service, kan du være sikker på at firmaet arbejder dag og nat på at sikre, at dine emails kommer frem til modtageren. De følger nogle meget stramme tekniske regler, for at alle emails de sender, og sikrer derved at dit nyhedsbrev ikke ender i spamfolderen.

Samtidig er deres servere whitelisted hos alle de store email udbydere. Dette er igen med til at sikre at dine emails kommer frem. Dette gør det klart, at en betalt tredjeparts email service er vejen frem.

Hvordan laver jeg rent teknisk, således at brugerne kan skrive sig op?

Der findes mange forskellige plugins der kan håndtere nyhedsbreve. Aweber, Constant Contact og MailPoet er nogle af de mest brugte. De er alle professionelle services der gør det nemt at håndtere udsendelsen af dine nyhedsbreve. Når det kommer til features ligger de ret tæt op ad hinanden.

Jeg bruger selv MailPoet, da opsætningen er meget let sammen med Genesis temaerne. Hos MailPoet er dine første 1000 subscribers gratis, og de giver samtidig mulighed for at sende med en professionel tredjeparts email udbyder.

Opsætning af MailPoet i WordPress

Installer og aktiver først MailPoet plugin’et via kontrolpanelet i WordPress (plugins->> Tilføj nyt).

  • Gå efterfølgende ind i MailPoet ->> Indstillinger ->> Grundlæggende ->> udfyld nu de relevante felter ->> klik på gem.
  • Klik på fanebladet Abonnenter ->> Tilføj liste ->> Indtast nu navn på listen ->> klik på gem.
  • Klik nu på fanebladet Formularer ->> Opret ny formular ->> Træk nu Fornavn fra venstre menu over i boksen.
  • Under “Denne formular tilføjer abonnenter til disse lister:” Vælger du den liste du tilføjede ovenover ->> klik nu på gem.

Efter du har gemt formularen går du i højre menu ned til punktet “Placering af formular”. Her finder du din en shortcode til din fomular. Koden ser ud i stil med dette: [mailpoet_ form id=”1″]. Marker nu koden og kopier den (Ctrl + c).

Det eneste du mangler er at tilføje tilmeldingsformularen på din hjemmeside. Dette gøres ganske enkelt ved at indsætte din shortcode direkte i teksten (i WordPress admin), der hvor du ønsker formularen skal optræde. Du er nu klar til at modtage tilmeldinger til dit nyhedsbrev.

Undervurder ikke styrken i at sende automatiske emails

En af de største styrker ved MailPoet er at du kan udsende automatiske emails. Efter at en bruger har tilmeldt sig nyhedsbrevet kan du bede MailPoet om at sende emails ud. Du bestemmer selv antal og interval.

Til webdesigner.dk har jeg i første omgang skrevet 7 emails, som automatisk sendes til modtageren. Disse emails har jeg spredt ud på 55 dage, da det er en dårlig idé at skrive for tit til brugerne. Sender du for mange emails vil nogle brugere se det som spam og afmelde sig din liste.

Med hensyn til interval for udsendelse har jeg blot sat MailPoet til sende som jeg fandt det mest optimalt. I starten sender jeg med uge interval, til sidst hver 14. dag. Når jeg fremover tilføjer flere automatiske email, vil de blive sendt med månedligt interval.

Når du skriver dine emails er det vigtigt at du vælger den rigtige titel. Korte titler der skaber nysgerrighed eller stiller et spørgsmål giver de bedste resultater. At indsætte brugerens navn i emnelinjen, resulterer ligeledes i flere åbninger. I MailPoet gøres dette let ved at indtaste [user:firstname] i emnelinien på det pågældende nyhedsbrev.

Undgå at pitche dine produkter til din brugere i dine første emails. Fokuser i stedet på at hjælpe brugerne bedste muligt. Kun ca. hver 6. email du sender til dine brugere, bør direkte have indhold der vedrører salg af produkter. Er det eneste dine brugere modtager, opfordringer til køb af produkter, vil de hurtigt afmelde sig din liste igen.

Sørg også for at dine emails ikke bliver for lange, og hav helst kun én call to action for hver email. Hvad er den ene ting du ønsker brugeren skal gøre, efter de har læst din email?

Nyhedsbrev skabelon og eksempel

Nu tænker du sikkert, men hvordan skal mit nyhedsbrev helt konkret se ud og skrives. Findes der ikke en skabelon for hvordan jeg skriver emails til mit nyhedsbrev?

Der er ikke en endegyldig måde at skrive et nyhedsbrev på. Det afhænger nemlig af din målgruppe. Følger du ovenstående råd, har du dog et rigtig godt udgangspunkt. Herunder finder du et eksempel på en af de automatiske mails, jeg sender til brugerne på min liste. Alle mine emails følger mere eller mindre samme skabelon.

Min emnelinie i emailen ser således ud: [user:firstname], er du kommet godt i gang med din hjemmeside?

Hej subscriber

Jeg håber du allerede er kommet godt fra start med din nye hjemmeside. Det kan være lidt af en mundfuld hvis du ikke har lavet din egen hjemmeside før, men med e-bogen har du en komplet guide i et overskueligt format.

Er du endnu ikke kommet i gang kan jeg anbefale dig at gå ind på Lav en hjemmeside med WordPress og følge videoerne. Herved har du allerede taget det første skridt mod at lave en succesfuld hjemmeside.

Tip: Jeg kan varmt anbefale at du skriver nogle mål for dit hjemmesideprojekt, og hænger dem et sted hvor du kan se dem. Dette kunne f.eks. være: “at få min hjemmeside online inden for en uge” eller “at skrive en ny artikel hver 14. dag”.

Laver du ovenikøbet en liste hvor du kan krydse af hver gang du har udført en opgave, øger du dine chancer for succes betragteligt.

Hvad kunne du godt tænke dig at lære mere om?

Er det valg af WordPress tema du er i tvivl om, vil du gerne se case studies, flere videoer eller noget helt andet? Mit ønske er at hjælpe dig bedst muligt på vej, så fortæl mig hvad du gerne vil vide mere om?

Jeg ser frem til at høre fra dig og få de gode nyheder omkring dit online projekt. Du vil løbende modtage mere information og gode råd, så hold øje med din email.

Venligst
Anders Christensen
Webdesigner.dk

->> Opgave nummer tre skriv de automatiske emails, som du ønsker din brugere skal modtage i løbet af den første måned.

Hvordan sætter jeg MailPoet op til at sende automatiske emails?

Det er ganske let at få MailPoet til at sende automatiske emails efter tilmelding. Det gøres ved at gå ind på MailPoet->> Nyhedsbreve ->> klik øverst på knappen “Lav ny e-mail” ->> vælg ny Automatisk nyhedsbrev og følg guiden.

Når du først har sat dit nyhedsbrev op, kører det helt automatisk. Du får løbende flere brugere på din liste, får brugerne til at vende tilbage til din hjemmeside og generere i sidste ende flere salg. Og det er helt uden du behøver at røre en finger.

Der er selvfølgelig masser af muligheder for at optimere dine titler og selve indholdet i dine emails. Dette bør du arbejde på løbende, men hvordan du optimere via statistikker og grafik kigger vi på en anden gang.

Hvilken tredieparts email udbyder kan jeg bruge til at sende mit nyhedsbrev?

MailPoet er gratis at bruge op til 1000 subscribers, men som nævnt skal du også bruge en tredieparts email udbyder, så du sikker på at dine emails ikke ender som spam.

MailPoet anbefaler at du skriver dig op til SendGrid. Ved at have en konto hos SendGrid, vil du altså bruge deres servere til at sende alle dine emails vedrørende nyhedsbrevet. Med SendGrid kan du sende op til 400 emails, gratis hver eneste dag.

Min anbefaling er derfor du opretter en konto hos SendGrid. Du finder en guide til hvordan du opretter en konto og sætter den korrekt op med MailPoet lige her.

Hvad er resultatet af opsætning af nyhedsbrevet og gratis eBog?

Før havde jeg blot en boks ude i højre side, hvor der stod: Skriv dig op til nyhedsbrevet og få de seneste nyheder samt gode råd til at lave en hjemmeside” eller noget i den stil.

Nedenunder var der så to felter hvor brugeren kunne indtaste navn og email. Dette gav omkring 5 bekræftede tilmeldinger om måneden, hvilket mildt sagt, ikke er imponerende.

Efter jeg har tilføjet eBogen, opdateret boksen i højre menu med bedre grafik og tekst, lavet en side der forklarer hvad brugeren får ud af at downloade eBogen, installeret QuickieBar og Comment Redirect by Yoast, får jeg nu over 80 bekræftede tilmeldinger om måneden.

Jeg får altså hele 16 gange så mange sign-ups! Udnyttelsen af trafikken er i den grad blevet forbedret. Dette tal vil uden tvivl bliver endnu bedre, når jeg løbende optimerer mine overskrifter, knapper, farver og tekster hele vejen rundt.

Nu hvor arbejdet er gjort, kører det hele af sig selv – en gang imellem tilføjer jeg blot en ny automatisk email.

Jeg har ikke promoveret min gratis ebog (hvilket jeg burde gøre), en enkelt post på Facebook er den eneste markedsføring af ebogen. Tilmeldingerne skal ses i lyset af at der er tale om præcis den samme trafik, som jeg ellers ville have haft.

Samtidig får jeg nu løbende respons fra brugerene fra min liste, da jeg i email nummer to spørg brugerne om de er kommet godt i gang med deres hjemmeside, og hvad de godt kunne tænke sig at lære mere om? Dette har allerede resulteret i gode ideer til nye artikler og at få flere til at gå i gang med projektet.

Udnyt de muligheder dine nuværende besøgende giver og få større afkast

Det kræver mange penge / tid at skaffe nye besøgende. At forbedre konverteringsraten på dine nuværende besøgende, giver derfor rigtig god mening. Dette gør sig ikke kun gældende med hensyn til nyhedsbrevet.

Kan du hæve din konverteringsrate fra 1% til 2%, har du fordoblet din indtjening! Gør du så dette på alle fronter vil de umiddelbare små procenter hurtigt blive til en ganske betydelig fremgang – uden du skal bruge mere tid og penge på at skaffe flere kunder.

Hav derfor løbende fokus på hvordan du kan forbedre oplevelsen og herved konverteringen på din hjemmeside.

Hvad kan jeg gøre for at optimere min mailliste?

Der er en del forskellige områder hvor det er muligt løbende at optimere maillisten. Den nuværende tekst på QuickieBar konverterer 3.5% af brugerne. Her er jeg allerede i gang med at teste forskellige tekster og farver således, at flere klikker sig frem til tilmeldingssiden.

Efter 3 måneder med nyhedsbrevet i sin optimererede version er resultaterne følgende:

Overskrifterne i mine emails resulterer i at 40.3% åbner og at 7,4% efterfølgende klikker på et link i mailen. For at kunne begynde at optimere titlerne og indholdet, skal jeg bruge lidt flere data. Dog viser resultaterne allerede at der er god mulighed for at optimere. Nogle emails har en åbningsrate på lige over 50%, mens andre ligger helt nede på 30%.

Enkelte ord i titlerne på en email, kan gøre en kæmpe forskel, når det kommer til CTR. Titlerne er derfor noget du bør have et stort fokus på.

Jeg sætter nok også noget tracking op, så jeg kan optimere på tilmeldingssiden. Både overskriften og selve teksten spiller en stor rolle for, hvor mange der skriver sig op. Ligeledes bør jeg få lavet tracking på boksen i højre side. Her vil der helt sikkert også være mulighed for forbedringer.

Til slut kan jeg tilføje at eBogen og de automatiske emails, allerede har resulteret i flere salg og at jeg som alle andre tænker: “Hvorfor gjorde jeg ikke dette for flere år siden!”.

30 kommentarer til “Den komplette guide til at lave et nyhedsbrev”

  1. I disse GDPR-tider skal man jo tænke hver gang personer skal afgive data. Så derfor:

    Hvis SendGrid sender mails for mig får SendGrid så også mailadresser? Og opfylder de GDPR-kravene??

    Svar
    • Hej Else. Via kontrolpanelet hos SendGrid kan du selv sætte op hvordan dine data skal logges. SendGrid lever op til alle GDPR-kravne. Jeg mener ikke at de som udgangspunkt logger mail-adresserne.

      Det er dog stadig dit ansvar at der er dobblet-opt ind til email-ister og at din hjemmeside / firma i øvrigt lever op til GDPR-kravne.

      Du kan læse meget mere om SendGrid GDPR lige her: https://sendgrid.com/resource/general-data-protection-regulation-2/

      Svar
  2. Hej Anders
    Fantastisk hjælp at hente her på dit site :0)))
    Jeg har MailPoet 3 og vejledningen til SendGrid er relateret til MailPoet 2.
    Da jeg skal vælge 3. part afsender i indstilling i MailPoet har de en video liggende, hvor de anbefaler at sende direkte via deres egen service og ikke via en 3. part – heller ikke SendGrid.

    Er forklaringen, at Mailpoet version 3 er blevet bedre til at sikre at afsendte mails ikke havner i spam eller …?
    Jeg fik ikke klikket af i API, da jeg oprettede kontoen hos SendGrid – ved du om det vil give problemer, hvis jeg opretter SendGrid som 3. part afsender.

    På forhånd tak for hjælpen,
    Sanne

    Svar
    • Hejsa. Jeg tror såmænd blot forklaringen er at de gerne vil holde dig på deres egen service. Herved kan de jo tjene ekstra penge på dig som kunde. Deres support arbejde er nok lettere da det hele så ligger på deres egne servere.

      Jeg har ikke problemer med at mails ikke kommer frem med SendGrid og så er de meget billigere (gratis for mindre mængder af mail).

      Jeg vil anbefale dig at følge guiden her https://docs.mailpoet.com/article/28-sendgrid og så blot blot teste om det hele virker som det skal efterfølgende. Altså sende nyhedsbrevet til dig selv :-D

      Svar
        • I øvrigt super fedt at du er i gang med at sætte dit nyhedsbrev op. :-D Det er Ikke den mest spændende opgave, men når det først er oppe passer det stort set sig selv.

          Det betaler sig virkelig at bruge tiden på det. Langt fleste tænker det gør jeg i morgen og kommer så aldrig videre. Keep going!

          Svar
  3. Hej Anders
    tak for din guide – jeg har problemer med at finde ud af, hvad jeg gør, når jeg har oprettet en tilmeld-dig-nyhedsbrev (Mailchimp) og når der så er tilmeldinger – hvordan får jeg så sendt en mail med bekræftelseslink (som vel også er en automatiseret mail i Mailchimp). Har du et råd/guide for det?

    Svar
    • Hej Mikala. Jeg bruger selv MailPoet så ved derfor ikke hvordan det sættes op i MailChimp. Men mon ikke der findes nogle gode guides på deres hjemmeside eller via Google :-)

      Svar
  4. Hej Anders,

    Er det rigtigt forstået at det er helt gratis med mailpoet med op til 1000 nyhedsbreve og at man kan stoppe/skifte abonnement med det samme når der kommer over 1000, så man ikke skal betale pr. måned?

    Svar
    • Hej Anna. Ja, mailpoet er gratis op til 1000 subscribers (ikke længere 2000 subscribers som da jeg skrev artiklen).

      Min anbefaling er at sætte dit nyhedsbrev op, som beskrevet i artiklen herover. Det vil sige med SendGrid fra start – dette er stadig gratis, du kan bare ikke have mere end 1000 subscribers på din liste i MailPoet.

      Kommer du så over de 1000 subscribers er opgradering til premium er ganske let: https://kb.mailpoet.com/article/194-instructions-to-install-the-premium-plugin. :-)

      Svar
    • Hej Mohammed. Du kan sætte det op i MailPoet således at der automatisk sendes en email ud til alle nye brugere efter x antal dage. Så ja, du kan godt lave en madplan hvor brugerene så modtager en madplan en gang om ugen, dagen, måneden eller hvad du nu synes.

      Alternativt kan du skrive og sende et nyhedsbrev manuelt til alle brugere på listen. Herved får alle på listen så de samme opskrifter på samme tid. :-)

      Svar
  5. Hej Anders!
    Jeg kan simpelthen ikke finde det der “shortcode”, som beskriver som noget af det sidste!

    “Helt nederst under Formularer i MailPoet, er der et lille link der hedder “shortcode” ->> klik på dette link og kopier koden der kommer frem i boksen. Koden ser ud i stil med dette: [ wysija_form id=”4″]”

    -kan du hjælpe mig med at pinpointe hvor faen det er?

    Men ellers super guide – jeg er ikke skide skarp til det her, men det her har været ret lige til ellers! :-)

    Dbh
    Jonas

    Svar
    • Hej Jonas. Der er flyttet lidt rundt på tingene i den nye version af mailpoet. For at finde shortcode skal du gå ind under MailPoet ->> Formularer. Klik nu på rediger under den formular du har oprettet.

      Når du er inde under formularen, finder du i højre menu et punkt der hedder “Placering af formular”. Under “Placering af formular” findes shortcode for den pågældende formular :-)

      …og fedt at du kan bruge guiden!

      Svar
      • Hej igen Anders!
        Hurtigt spørgsmål igen, håber et er ok!
        -kan man linke direkte til sit nyhedsbrev? Altså laver et link, hvor de ryger direkte der ind, i stedet for at ryge ind på hjemmesiden, hvor de skal finde det i bunden? :)

        Svar
        • Jeg er lidt i tvivl om hvad der er du gerne vil link fra og linke til. Et nyhedsbrev får man jo som udgangspunkt på email.

          Mener du hvordan laver jeg et link der henviser til en paragraf længere nede på en given side eller?

          ..og ja du spørg bare løs :-)

          Svar
          • Hey igen Anders!
            Takker! :D

            Jeg mener fx, at jeg gerne vil kunne linke direkte til mit nyhedsbrev, så jeg kan linke direkte til nyhedsbrevet, i stedet for min hjemmeside.
            – nogen gange kan det være en barriere for folk, at de skal gå ind på hjemmesiden, selv om det i princippet er lige så nemt, så reagerer folk bare ikke lige så godt på et link til en hjemmeside, som du gør til en side, hvor de “kun” kan se tilmeldings formularen!

            Håber det giver mening? :D

            Svar
          • Okay så er jeg med. Det du ønsker er en såkaldt “landing page” (også kaldet “squeeze page”).

            Der findes mange plugins til dette formål, det er blot at søge efter “landing page” i /wp-admin/ ->> Plugins ->> Tilføj nyt. Herved kan du lave en side, hvor det eneste formål er at få brugeren til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

            Alternativt kan du selv lave en side, hvor du fjerner eventuelle menuer i højre eller venstre side på det pågældende indlæg. Dette kan let gøres i langt de fleste temaer.

            Gå ind under det pågældende indlæg / side. I højre menu finder du et punkt der hedder “Layout”. Her klikker du så på det layout der ikke indeholder side-menuerne. Header og footer vil dog stadig blive vist :-)

            Svar
  6. Hej Anders,

    Endnu en gang tak for dine ideer og input.

    Jeg har læst om nyhedsbrev på dine sider, og vil gerne ha’ det på mine sider også.
    Du foreslår plugin Genesis eNews Extended, men skriver også, at det er fordi du bruger et Genesis-tema.

    Uvist af hvilken årsag (jeg kan ikke huske det, måske fordi jeg ikke kunne finde ud af det med Genesis) har jeg valgt et tema, der hedder Education Soul.

    1) Kan jeg godt bruge plugin Genesis eNews Extended med dette tema?

    2) Hvis ikke, kan jeg så skifte tema, og hvis jeg ikke er glad for resultatet, kan jeg så skifte tilbage til mit oprindelige design “med et klik”?

    3) Virker WordPress Plugin Quickiebar uanset hvilket tema man bruger?

    4) I det tema jeg bruger nu, kan jeg indsætte blokke på siderne. Men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg kan sætte to blokke VED SIDEN AF hinanden i stedet for under hinanden. Er det mit tema, der afgør det, eller er det et generelt trick, man skal bruge?

    På forhånd mange tak!

    Svar
    • Hej.

      1) eNews extended er kun lavet til brug i Genesis temaerne.
      2) De fleste temaerne gemmer indstillingerne og opsætningen af temaet. Det er dog ikke altid alle indstillinger der gemmes, ofte skal man f.eks. igen vælge hvilke menuer der skal vises. Det afhænger af det pågældende temas opbygning.
      3) Quickiebar skulle gerne virke med alle temaer. Virker det ikke skyldes det enten temaet eller andre plugins.
      4) I den nye editor (Gutenberg), der som standart er aktiveret i WordPress: Klik på plusset for at oprette en ny blok, søg efter “colums” :-)

      Svar
      • Så ingen “versionsstyring” i WordPress? Som man ville kunne bruge til at skifte Rema, og eventuelt lave et Roll back hvis man ikke synes om resultatet

        Svar
      • Du kan sagtens deaktivere et tema og installerer et andet tema du gerne vil prøve.

        Som sagt er det bare ikke altid at alle indstillinger for selve temaet der gemmes. Det afhænger af hvordan teamet er opbygget. Måske du skal vælge menuer og indsætte dine widgets igen, efter du har genaktiveret temaet. Det er sjældent et stort problem.

        Alle dine indlæg, sider, overskrifter, billeder, plugins, kategorier osv. bliver altid liggende. :-)

        Svar
  7. Hej Anders.
    Nu har jeg lavet en slide-in-boks, hvor folk kan tilmelde sig nyhedsbreve. Jeg har tænkt at lave en kort video som man kan modtage ved at tilmelde sig. MEN hvordan skal de modtage det, de kan få ved at signe op? Skal jeg sende det i det første nyhedsbrev/velkomstmail, som sendes ud?
    Mange hilsner Anja

    Svar
    • Hejsa. Her på webdesigner.dk sender jeg brugerne til en url hvor de kan downloade e-bogen. Efter brugeren har bekræftet sin tilmelding, ved at klikke på linket i mailen, kommer brugeren til en “tak for din tilmelding” side, med et download link.

      Fordelen ved gøre dette er at du let kan opdatere indholdet og at brugeren får adgang til det du har lovet med det samme. Dette er derfor min anbefaling :-)

      Husk at skjule din video, e-bog, indlæg, podcast eller hvad brugeren nu får adgang til. Ellers bliver det hurtigt fundet af Google og brugerne vil let kunne finde indholdet uden at skrive sig op til nyhedsbrevet. Dette kan gøres med Yoast SEO (vælg “no follow” under det pågældende indlæg) og i samspil med plugin’et WP Hide Post.

      Svar
  8. Hej Anders

    God artikel.

    Kan du beskrive lidt nærmere hvor man skal indsætte den shortkode?
    Jeg vil gerne have en bjælke nederst som det også er på din side.

    Mvh Mads

    Svar
    • Hejsa. Til bjælken nederst på siden her, bruger jeg plugin’et WPFront Notification Bar. Der findes mange af den slags plugins, men dette er det hurtigste til at indlæse (af alle dem jeg har testet) :-)

      Shortcodes indsættes i teksten í blog-editoren i WordPress admin. Herefter sørger WordPress for at indsætte formularen lige der hvor du har indsat din Shortcode.

      Fordelen ved dette er at du kan placerer din formular lige der hvor du ønsker i teksten. Du kan således både skrive tekst over og under formularen hvis du ønsker.

      Svar
      • Hej Anders tak for hurtigt svar.

        Lige for st være helt sikker – hvor i editoren.
        Jeg har fundet der hvor sæt koden står – men der er jo virkelig mange steder (2000 linket) i koden det kan indsættes.
        Skal det ikke være et bestemt sted ?
        Og tusind tak for for dit svar – det betyder meget

        Svar
        • Som sagt kan du indsætte din shortcode i teksten i en hvilken som helst “Afsnit blok” eller “Klassik blok” hvor du ønsker. Koden skal ikke indsættes et bestemt sted i teksten.

          Ellers kan du bruge den blok der hedder “Shortcode” :-)

          Er du i tvivl om hvordan du generelt bruger blok-editoren i WordPress kan du læse mere i WordPress bogen. :-)

          Svar

Skriv en kommentar