Der findes i dag et hav af forskellige metoder til markedsføring af din egen hjemmeside. Søgemaskineoptimering, Twitter, Facebook, YouTube, skrive kommentare på blogs, Google+, Linked-in, artikler osv.
Men er du sikker på at det du bruger din tid på rent faktisk skaber resultater? Da jeg startede med at markedsføre min første hjemmeside havde jeg reelt ingen ide om det jeg lavede rent faktisk gav resultater. Jeg famlede mig med andre ord frem i blinde, det gør jeg ikke længere.
Nybegyndere bruger alt for mange timer på ting der reelt ikke giver resultater. Mange tror at når de bruger x antal timer vil de tjene x antal kroner, dette hænger på ingen måde sammen. At du bruger din tid på det som skaber resultater (salg) er essentielt.
Hvordan finder jeg ud af hvilken markedsføring der virker?
Det ville være ganske rart hvis det var en strategi der virkede for alle slags hjemmesider. Dette findes der desværre ikke, da alle sider er forskellige. Overordnet er der dog nogle metoder der er bedre end andre.
I bund og grund handler det hele om at få målrettede besøgende. Dem du får ind på din hjemmeside skal være interesseret i det du skriver om og være indstillet på bruge penge på et produkt.
bouncer 80% af de besøgende, forlader de resterende din side på under 5 sekunder og foretager ingen køb er det så værd at bruge tid på at skaffe flere af disse besøgende?
Den bedste måde at finde ud af hvilke former for trafik der virker for din hjemmeside er at få installeret Google Analytics. Med Analytics vil du kunne se præcis hvor dine besøgende kommer fra og hvad de foretager sig på din hjemmeside.
Du kan endda sætte analytics op til at holde øje med når det bliver foretaget en bestemt handling (f.eks. et køb).
- Jo færre der forlade din side med det samme (bounce rate) jo større chance er der for et salg
- Jo længere tid den besøgende bruger på din hjemmeside jo større chance for de kommer tilbage
- Jo mere målrettede dine besøgende er jo større chance er der for et salg
Hvad er en målrettet besøgende?
Søger en person f.eks. efter et godt catering firma i Århus vil chancen for en konvertering være høj hvis de kommer fra Google efter at have søgt på “catering i århus”. Er de blevet henvist til siden gennem en YouTube video der præsenterer produktet og har klikket sig videre er de også målrettede besøgende.
Har de f.eks. foretaget et søgning på “mad” og ligeledes kommet ind på cateringsfirmaets hjemmeside er chancen for en konvertering meget lille. Ordet “mad” er ganske enkelt alt for uspecifikt.
Det gælder om at hele tiden at sætte sig i den besøgenes sted. Alt markedsføring du foretager dig skal være med henblik på at få målrettede besøgende.
Før du kan bruge Analytics til at se hvad der virker er du dog nød til at have nogle besøgende ind på din hjemmeside. Mit forslag er at du starter med to forskellig typer markedsføring og giver dem alt hvad du har. Vælg de to der tiltaler dig mest.
Fokuserer du på for mange forskellige typer af markedsføring på samme tid, kan resultatet bliver at ingen af dem giver resultater.
Bare fordi du arbejder hårdt er det ikke sikkert du skaber resultater
Laver du lidt links her og der, en hurtig post på Facebook og nogle enkelte videoer på YouTube, lidt seo esv. er chancen for succes lille. Fokuser i stedet og sørg for at lære nyt om de to primære platforme du i øjeblikket markedsfører dig på.
At markedsføre en hjemmeside er en løbende proces og for at få succes skal du hele tiden måle dine resultater. Dette er den eneste måde du reelt kan se om det du laver bærer frugt.
Skriv et svar