Med denne gratis WordPress bog kan du lære at bruge WordPress. Bogen er skrevet til begyndere og dig som har arbejde lidt med WordPress før.
Du vil lære hvordan WordPress kontrolpanelet er opbygget og hvordan du bruger de vigtigste funktioner. Herunder hvordan du opretter menuer, installere plugins, skriver indlæg, opsætter anti-spam, sikkerhed og meget mere.
Forudsætningen for bogen er at du allerede har installeret WordPress. Har du endnu ikke installeret WordPress kan du følge guiden her: Lav en hjemmeside – Step-by-Step
Jeg havde egentlig tænkt mig at sælge denne WordPress bog, men jeg har besluttet at give dig den gratis. Det eneste jeg beder dig om er at du linker til denne side, således at andre også kan få glæde af manualen. Tak fordi du vælger at støtte alt det gratis indhold her på webdesigner.dk :-)
OBS: Jeg undergiver løbende nyt indhold til manualen her, så husk at vende tilbage og få de seneste tips & tricks. Guiden er opdateret til WordPress 5.5.
Seneste opdatering af WordPress Bogen var den 19. November 2020.
Indhold
Bemærk at denne danske WordPress vejledning er beregnet til dig, der har installeret WordPress på et webhotel. Har du oprettet dig på WordPress.com (hvilket ikke kan anbefales) har du ikke adgang til alle de features der er beskrevet i denne WordPress bog. Mit råd til alle er at skifte over til at ligge på et webhotel.
Vil du lære hvordan du køber domænenavn, plads på webhotel og installerer WordPress, henviser jeg til guiden du finder under Lav en hjemmeside.
Hvad er WordPress?
WordPress er et gratis Content Management System (CMS). Det vil sige et webbaseret system til at styre indhold. Med WordPress kan du let styre alt dit indhold uden at skulle lære at kode eller programmere.
WordPress bliver brugt af millioner til at lave flotte hjemmesider og blogs. Faktisk har 75 millioner hjemmesideejere valgt at bruge WordPress – så WordPress er kommet for at blive. Den store udbredelse gør også at der er masser af hjælp at hente online.
Oprindeligt var WordPress designet til at lave blogs, men i dag kan du lave lige præcis den hjemmeside du ønsker. Vil du f.eks. at fjerne muligheden for at brugerne kan skrive kommentarer, gøres det med et par enkelte klik.
Grunden til den store udbredelse af WordPress, er primært brugervenligheden og de mange plugins, der nemt og hurtigt lader dig tilføje nye features.
WordPress bliver både brugt af alt fra store firmaer til personlige blogs.
Hvordan logger jeg ind i WordPress?
For at kunne lave ændringer på din hjemmeside, skal du først logge ind. For at logge ind i WordPress åbner du din browser og taster http://ditdomæne.dk/wp-admin/.
Du kan logge ind med enten dit Brugernavn eller e-mailadresse. Har du selv installeret WordPress har du også selv valgt dine login oplysninger. Har du glemt eller mistet din adgangskode kan du klikke på “Mistet din adgangskode” linket lige under login boksen.
Herefter vil du blive bedt om at indtaste din e-mailadresse. Klik nu på knappen “Få ny adgangskode” og du vil få tilsendt en mail med instruktioner.
Kontrolpanelet i WordPress
Efter du er logget ind vil du se WordPress kontrolpanelet. Det er her du kan administrere din hjemmeside. Helt oppe i toppen af kontrolpanelet vil du se navnet på din hjemmeside. Hvis du klikker på navnet vil du blive taget til forsiden af din hjemmeside. Bemærk at jeg i WordPress bog ikkeslavisk gennemgår alle funktioner i kontrolpanelet. Du kommer derimod til at lære alt det væsentlige, således at du kan lave en super WordPress hjemmeside.
Klikker du igen på navnet vil du bliver taget tilbage til kontrolpanelet. Dette gør det let for dig at se hvordan dine ændringer ser ud for dine brugere. Bemærk at denne værktøjslinje kun er synlig når du er logget ind i WordPress. Den vil således ikke være synlig for dine brugere.
Lige under den øverste menu i kontrolpanelet finder du to tabs kaldet Skærmindstillinger og Hjælp. Klikker du på Skærmindstillinger vil der komme en menu frem.
Her kan du bestemme hvad der skal være synligt for den pågældende side i kontrolpanelet. Dette betyder at punkterne under Skærmindstillinger ændrer sig alt efter hvor du befinder dig i kontrolpanelet.
Værktøjslinjen
Værktøjslinjen i toppen gør det muligt for dig, hurtigt at få adgang til de mest brugte funktioner. Når du er logget ind i WordPress og går ud på din hjemmeside, vil værktøjslinjen blive vist i toppen.
- Tilpas: Giver dig adgang til at lave forskellige ændringer i din opsætning, dit tema, baggrundsbilleder og din header.
- Kommentarer: Her kan du se eller redigere dine brugerkommentarer
- Tilføj: Her kan du nemt og hurtigt tilføje et nyt indlæg, billeder, en side eller en bruger.
- Rediger: Klikker du her vil du blive taget direkte til redigering af den pågældende side eller indlæg. Dette gør det rigtig let for dig at opdatere dine tekster, uden først at skulle finde dem i kontrolpanelet. Bemærk at du skal stå på en side eller et indlæg, ellers vises Rediger ikke.
Helt ude til højre i værktøjslinjen vil du se dit brugernavn. Holder du markøren over dit navn, vil du kunne redigere din brugerprofil og logge ud af WordPress.
Venstre menu i kontrolpanelet
I venstre side af kontrolpanelet finder du den primære navigation. En del af de punkter du kender fra værktøjslinjen, vil også optræde her, men du finder også en lang række andre muligheder.
Kontrolpanel
Klikker du på menupunktet Kontrolpanel vil du se to muligheder, Forside og Opdateringer. Klikker du på forside bliver du præsenteret for en oversigt der viser de seneste aktiviteter på din WordPress hjemmeside.
Opdateringer
Her får du et overblik over de forskellige opdateringer, der er til WordPress, plugins, temaer og oversættelser. Det er vigtigt at du altid sørger for at holde alt opdateret, når det kommer til WordPress.
Dette er skyldes at mange opdateringer sker af hensyn til sikkerheden. Sørger du ikke for at holde WordPress opdateret risikerer kan du risikerer at din hjemmeside bliver hacket. Jeg vil derfor anbefale dig at aktivere automatiske opdateringer.
Automatiske opdateringer af plugins og temaer, kan aktiveres under deres tilhørende menupunkter, som gennemgås herunder.
Enkelte webhoteller tillader ikke at aktivere automatiske opdateringer i WordPress, dette kan du dog ofte omgå ved at installere et plugin som Easy Updates Manager. Jeg anbefaler dog altid at bruge den indbyggede auto-update i WordPress, hvis det er muligt.
Selve WordPress skal du opdatere manuelt i punktet opdateringer. Det er meget sjældent der sker fejl ved opdatering af WordPress core (tror faktisk aldrig jeg har oplevet det). Jeg anbefaler dog at du altid tager en backup af hele din side først.
Forskellen på sider og indlæg
WordPress er bygget over det der kaldes sider og indlæg. Oprindeligt blev indlæg primært brugt til blogindlæg og præsenteret i kronologisk rækkefølge på forsiden af din hjemmeside.
Sider blev så brugt til det mere statiske indhold, såsom “Kontakt” og “Om os”. Denne opbygning med sider og indlæg har dog vist sig at være ganske fornuftig, også til alle andre typer af hjemmesider.
Sider bruges stadigvæk til det indhold som sjældent ændre sig og typisk ligger i dine menuer. Indlæg bruges så til artikler, nyheder eller blogindlæg.
En anden fordel ved at have både sider og indlæg, er at der som standard er lukket for brugerkommentare på sider. På dine indlæg er der så åbnet for kommentarer.
Bemærk at kommentarfunktionen kan aktiveres og deaktiveres for både sider og indlæg, men også kan styres individuelt for den enkelte side eller indlæg.
Redigering og tilføjelse af nyt indhold
Klikker du på indlæg får du en oversigt over alle indlæg på din hjemmeside. Du kan se hvem der har skrevet indlægget, kategorien det er skrevet i, tags, antallet af kommentarer og hvilken dato indlægget er skrevet.
Holder du markøren over titlen på et indlæg vil der komme et par links frem under titlen.
- Rediger: giver dig mulighed for at redigere dit indlæg
- Lynrediger: giver hurtig adgang til ændre enkelte basale oplysninger
- Papirkurv: ligger dit indlæg i papirkurven. Tømmer du papirkurven bliver dit indlæg slettet helt. Papirkurven findes i den øverste række links når du står på indlægsoversigten.
Helt øverst på indlægsoversigten ser du knappen Tilføj nyt. Klikker du på knappen vil du blive taget direkte til teksteditoren i WordPress, og kan begynde at tilføje indhold til dit indlæg.
Tilføj et nyt indlæg
For at tilføje et nyt indlæg klikker du i venstre menu på Indlæg → Tilføj nyt.
Står du i et andet punkt i kontrolpanelet vil der komme en lille menu frem når du holder markøren over Indlæg. Her kan du ligeledes klikke på Tilføj nyt.
Som tidligere nævnt kan du også tilføje et nyt indlæg ved at klikke på plusset i WordPress værktøjslinjen.
Den nye blokeditor i WordPress
En af de store fordele ved WordPress er den teksteditor der medfølger. Uanset om du opretter et indlæg eller en side, er det let at indsætte og redigere dine tekster.
Da WordPress blev udgivet i version 5.0, var den største ændring opdateringen af den gamle tekst editor. WordPress kommer nu med en Block Editor (Gutenberg), hvilket gør det langt lettere for dig at lave opsætninger og tilføje funktionaliteter til dine indlæg og sider.
Med Block Editoren i WordPress behøver du altså ikke nødvendigvis at have plugins som Beaver Builder eller Elementor, for at kunne lave flotte opsætninger.
Ønsker du at beholde den gamle editor, kan det let gøres ved at installere plugin’et Disable Gutenberg. Den nye Block Editor er dog kommet for at blive. Starter du en ny side er min anbefaling derfor at du bruger den nye Block Editor.
Hvordan er blok editoren opbygget?
Som navnet antyder opbygges alt dit indhold af blokke. Dette betyder at din overskrift, paragraffer, lister, billeder, quotes og underoverskrifter har deres egen blok.
Fordelen ved dette er at de enkelte blokke let kan omarrangeres. Opsætning af kolonner og tabeller kan også gøres direkte i editoren. I den gamle version krævede opsætning af kolonner ofte brug af CSS – og tabeller krævede et plugin.
Det er også let at ændre baggrundsfarven på en enkelt paragraf-blok, hvilket gør det muligt for dig at fremhæve bestemte dele af dit indhold. Du kan også let tilføje knapper og YouTube videoer i dine tekster.
Blok-værktøjslinjen
Efter du har klikket på Tilføj nyt under Indlæg eller på Tilføj i værktøjslinjen, vil du blive taget til oprettelsen af et nyt indlæg. I toppen af editoren finder du blok-værktøjslinjen.
- Tilføj blok: Klikker du på plusset vil der komme en menu frem, hvor du kan se alle de forskellige blokke du kan indsætte. I toppen af denne menu er det ligeledes muligt at søge efter en bestemt blok. Klikker du igen på plusset lukker du menuen.
- Værktøjer. Her er det muligt at skifte til mellem rediger og vælg. Typisk vil du altid have den til at at stå på Rediger, da det eneste vælg gør, er at markere en given blok med en firkant, når du holder markøren over den.
- Fortryd og Annuller fortryd: Gør det let at gå frem og tilbage mellem de ændringer du har lavet i indlægget.
- Indholdsstruktur: Klik for at få en lille oversigt over hvor mange ord, overskrifter, afsnit og blokke du har oprettet.
- Blognavigation: Her får du en liste med alle de blokke du har tilføjet. Klik på et punkt, så bliver du taget direkte til den pågældende blok.
- Forhåndsvis: Klikker du på knappen får du en forhåndsvisning af dit indlæg. Indlægget bliver altså ikke udgivet, men gør det muligt at se indlægget før du udgiver. Forhåndsvisningen åbner i et nyt vindue.
- Udgiv: Klikker du på Udgiv vil du se menuen Er du klar til at udgive? Her kan du så vælge om indlægget skal være Offentligt, Privat eller Adgangskodebeskyttet. Ud over dette kan du vælge om indlægget skal udgives øjeblikkeligt eller på en senere dato. At kunne vælge udgivelsesdato er rigtig godt. Herved kan du reelt planlægge dine udgivelser, flere måneder frem.
- Indstillinger: Lige til højre for knappen Udgiv finder du tandhjulet, hvilket kan bruges til at skjule / vise indstillingerne for dit indlæg / side eller den pågældende blok du har aktiveret.
Flere værktøjer og muligheder: Det sidste ikon med de tre prikker viser indstillingerne for selve blokeditoren. Her i WordPress bogen gennemgår jeg som sagt ikke alle funktionerne, men derimod dem jeg finder vigtigst.
- Vil du forbedre dit arbejdsflow i blokeditoren, kan jeg anbefale at dig kigge lidt nærmere på Værktøjer → Tastaturgenveje (Shift-Alt-H).
- Ved at klikke på Kode-editor kan du arbejde direkte i HTML koden. Til det meste arbejde med HTML jeg anbefaler jeg dog at bruge en HTML blok i stedet for. Herved risikere du ikke at lave rod i den bagvedliggende HTML kode, for hele dit indlæg.
- Med Kopier alt indhold kan du kopiere alt indhold på din side, med et enkelt klik. Ganske smart hvis du vil oprette et indlæg eller en side med samme opsætning.
- Klik på de tre prikker igen for at lukke Flere værktøjer og muligheder
Indstillinger for et dokument
Klikker du på Dokument i højre menu i blok-editoren, vil du se følgende indstillingsmuligheder:
- Status & synlighed: Klikker du på ordet Offentlig kan du vælge om dokumentet skal være Offentligt, Privat eller Adgangskodebeskyttet. Til langt de meste skal indlægssynlighed være sat til offentlig.
- Udgiv: Klikker du på ordet Øjeblikkeligt kommer der en kalender frem, og du kan vælge fremtidig udgivelsesdato. WordPress vil så automatisk lægge dit indlæg online.Sætter du et flueben i Fastgør til toppen af bloggen vil dit indlæg bliver fastgjort øverst, de steder hvor du viser Dine seneste indlæg. Dette kunne f.eks være på forsiden af en blog.
- Permanent link: Her kan du hvordan webadressen for dit indlæg kommer til at se ud. Bemærk at du skal ændre dine permanente links i WordPress, så de er søgemaskinevenlige. Et permanent link må f.eks. ikke hedder https://dit-domæne.dk/?p=33 Hvordan du opsætter søgemaskinevenlige url’er du læse i under Permalinkindstillinger
- Kategorier: Her kan du vælge hvilken kategori dit indlæg skal placeres i. Kategorier gør det lettere for dine brugere at sorterer dine indlæg. Her på siden har jeg kategorier som f.eks. WordPress hjælp, Markedsføring og Opret en hjemmeside. Klikker du på Tilføj ny kategori, kan du hurtigt oprette en ny kategori. Jeg anbefaler at du undgår at bruge forældrekategorier, da det hurtigt bliver forvirrende for brugerne.
- Tags: Her kan du tilføje tags, som er små nøgleord der beskriver dit indlæg. Personligt bruger jeg aldrig tags, da jeg ganske enkelt ikke kan se fordelen i dem. Hverken når det kommer til søgemaskineoptimering eller brugervenlighed.
- Udvalgt billede: Mange temaer bruger et Udvalgt billede der så vises øverst i et blog indlæg. Hvilket billede der skal vises kan du vælge ved at klikke på Vælg udvalgt billede
- Uddrag: Denne funktion bruger jeg aldrig, da langt de fleste temaer, blot tager den første del af en given artikel automatisk. Jeg bruger derfor ikke tid på at skrive et uddrag.
- Diskussion: Vælg om brugerne skal kunne skrive kommentarer for det pågældende indlæg, ved at sætte et flueben i tillad kommentarer. Ønsker du at ændre denne indstilling for alle fremtidige indlæg kan det gøres under Indstillinger → Diskussion. Tillad Pingbacks & Trackbacks anbefaler jeg at du deaktivere for alle indlæg. Dette kan ligeledes gøres under Indstillinger → Diskussion.
- Indlægsattributter: Her kan du vælge hvilket layout du ønsker at dit indlæg skal have. Hvilke layouts der optræder bestemmes af dit valgte tema.
Tip: Kan du ikke se menuen i højre side, kan du klikke på tandhjulet i blok-værktøjslinjen
Tilføjelse af nye blokke
Som sagt er indholdet i WordPress nu opbygget af blokke. Alle de enkelte elementer i et indlæg eller en side består således af deres egen blok. Hver enkelt af disse blokke har deres egen unikke opsætning og indstillingsmuligheder.
Det første du ser når du har oprettet et nyt indlæg er teksten Tilføj overskrift og Start med at skrive eller tast / for at vælge en blok.
- Klik på teksten Tilføj overskrift for at indtaste din ønskede overskrift.
- Klik på teksten Start med at skrive eller tast / for at vælge en blok og skriv den første paragraf af din artikel.
Når du har aktiveret en blok vil du se en lille menu over blokken. Denne menu bruges typisk til at formatere teksten og oprette links.
De overordende indstillinger for den aktive blok bliver vist i højre menu, i fanen Blok.
Den letteste måde at tilføje en ny blok er ved at klikke på plusset i blok-værktøjslinjen. Herved får du en oversigt over alle de blokke du kan vælge imellem.
Gennemgang af de vigtigste blokke
Herunder gennemgår jeg de mest brugte blokke og deres indstillingsmuligheder.
Klassisk
Den klassiske blok gør det muligt for dig at tilføje tekst, som i det traditionelle TinyMCE interface. Fordelen ved at bruge den klassiske blok er at du kan have flere typer af indhold samlet i én blok.
Det vil sige at du let kan have flere paragraffer, overskrifter, punktopstilling, links og andre formateringer i den samme blok. Jeg bruger selv mest den klassiske blok, da det her er let at lave den ønskede formatering af selve teksten. Samtidig mindsker det den bagvedliggende kode, da alting ikke er sat op i individuelle blokke.
Ud over dette har den klassiske blok også funktionen “Indsæt som tekst”. Kopier du tekst direkte fra f.eks. Word får du formateringer med over. Funktionen “Indsæt som tekst” fjerne alt dette og sikre korrekt opsætning og formatering i WordPress.
Når det kommer til tabeller, galleri, kode, knapper, video og mere avancerede opsætninger, bruger jeg så blokke til disse elementer. Hvordan du ønsker at strukturere dine indlæg og sider, er selvfølgelig helt op til dig.
Overskrift
Med denne blok kan du indsætte en overskrift i din tekst. Som udgangspunkt vil din overskrift være H2, men dette kan du let ændre i værktøjslinjen for blokken.
Efter du har tilføjet noget tekst finder du flere indstillinger i sidemenuen. Her kan du ændre farve, baggrundsfarve og størrelse.
Afsnit
Med blokken afsnit kan du indsætte en paragraf tekst. Hver gang du trykker Enter bliver der indsat et nyt afsnit. Bemærk at du godt kan lave linjeskift i dine afsnit. Det gør du med genvejen Shift + Enter.
Efter du har skrevet noget tekst finder du flere indstillingsmuligheder i sidemenuen. Ligesom med overskrifter kan du ændre tekststørrelse, tekstfarve og baggrundsfarve. At kunne lave om på baggrundsfarven i et afsnit, kan med fordel bruges til at fremhæve væsentlige dele af dine tekster.
Ud over dette finder du under tekstindstillinger funktionen Unical, som viser et stor begyndelsesbogstav i afsnittet. Dette kan bruges til fange læserens opmærksomhed.
Tabel
En af de virkelig gode blokke er tabel. Denne blok gør det muligt for dig at tilføje en HTML tabel til dit indhold.
Når du indsætter tabellen bliver du bedt om at vælge antal kolonner og antal rækker. Efter du har oprettet tabellen kan du let tilføje flere rækker eller kolonner. Dette gøres ved at klikke Rediger tabel i værktøjslinjen for blokken.
I højre side kan du med fordel vælge det design der hedder Striber, da det gør dine tabeller mere overskuelige.
Galleri
Et ønske for mange er at få et galleri på deres WordPress hjemmeside. Med blokken galleri kan du gøre netop dette. Her er det dog værd at bemærke, at det er et relativt simpelt galleri du kan lave. Vil du have mere avancerede features skal du i stedet bruge et godt plugin.
Efter du har indsat galleriet bliver du bedt om at uploade billeder til dit galleri. Har du allerede uploadet dine billeder kan du i stedet klikke på linket Mediebibliotek. Herefter kan du så vælge de billeder du ønsker der skal indgå i dit galleri.
I højre menu kan du under kolonner, vælge hvordan billederne skal præsenteres. Under Link til kan du vælge at linke til selve billedet.
Du kan tilføje tekst til de enkelte billeder ved først at klikke på billedet, og så efterfølgende på teksten Skriv billedtekst.
Du kan også tilføje en tekst under galleriet ved at klikke på teksten Skriv galleritekst.
Indstillinger
Under indstillinger finder du forskellige områder hvor du kan vælge de overordnede indstillinger for din WordPress hjemmeside. Efter du har installeret WordPress er der nogle enkelte vigtige indstillinger du skal kende. De fleste indstillinger kan du dog blot lade være som de er.
Generelle indstillinger
Her kan du bl.a. vælge sprog, tidszone og opdatere din e-mail adresse.
Sidetitel – Dette er titlen der typisk bliver brugt på forsiden af din hjemmeside. Bruger du et SEO plugin som f.eks. Yoast, skal du i indtaste din sidetitel i plugin’et. Herved er du sikker på din sidetitel og beskrivelse bliver vist korrekt i Google.
Beskrivelse – Her kan du indtaste en lille tag-line, der beskriver din hjemmeside. Bemærk at det er langt fra alle temaer der bruger den indtastede beskrivelse til noget.
Webstedets sprog – Vælg hvilket sprog du ønsker at WordPress skal bruge. Bemærk at valget af sprog gør sig gældende i både admin og på dit websted. Har du valgt dansk, men dit websteds forskellige elementer stadigvæk står på engelsk, skyldes det højst sandsynligt at dit tema ikke er oversat til dansk.
De fleste temaer bruger automatisk sproget du har valgt i admin, men ved enkelte temaer skal du selv uploade oversættelsen. Om du selv kan uploade en oversættelse til temaet, kan du læse i dokumentationen til dit tema.
Vil du være sikker på at dit tema er oversat til dansk, kan jeg anbefale dig at se nærmere på temaerne under danske WordPress temaer.
Skriveindstillinger
Her kan du vælge hvilken kategori dine indlæg som standard skal placeres i. Når du skriver et indlæg bør du dog altid vælge den rette kategori uanset. Har du ikke en passende kategori, bør du oprette den. Som nævnt under <<<<<kategorier>>>> bør du begrænse antallet af kategorier, af hensyn til brugervenligheden.
Læseindstillinger
Under læseindstillinger kan du vælge hvordan din side skal vises.
Din forside viser – Den vigtigste indstilling er “Din forside viser”. Her kan du nemlig vælge om din hjemmeside skal vise dine seneste indlæg eller en statisk side.
Typisk bliver “Dine seneste indlæg” brugt stil blogs eller nyhedssider. En mere klassisk hjemmeside vil have en statisk forside. Dine oprettede sider og indlæg vises under henholdsvis “Forside” og “Indlægsside”. Denne indstilling kan også ændres under Udseende –> Tilpas
Search engine visibility – Her må der ikke være et flueben. Sætter du et flueben i “Bed søgemaskiner om ikke at indeksere dette websted”, vil din hjemmeside IKKE blive indekseret eller vist i Google!
Ønsker du at skjule din hjemmeside for offentligheden, i mens du arbejder på den, skal du i stedet bruge et coming soon plugin. Herved fortæller du Google at der arbejdes på siden, men at Googles robotter gerne må vende tilbage løbende og tjekke om siden er kommet online.
Diskussionsindstillinger
Her finder du alle indstillingerne til brugerkommentarer i WordPress.
Standartindstillinger for indlæg – Her kan jeg anbefale dig at fjerne fluebenet i “Tillad linkmeddelelser fra andre blogs (pingbacks og trackbacks) på nye indlæg”. Dette er et levn fra fortiden og det eneste du reelt får ud af det, er ubrugelige kommentarer og en langsommere WordPress installation.
Et ønsker for mange, er at brugerne ikke skal kunne skrive kommentarer på deres indlæg. Ved at fjerne fluebenet i “Tillad folk at skrive kommentarer til nye indlæg”, kan dine brugere ikke længere skrive kommentarer til nye indlæg.
Obs: Bemærk at denne indstilling ikke fjerner muligheden for at skrive kommentarer på dine tidligere oprettede indlæg. Her skal du ind under det enkelte indlæg og fjerne muligheden. Dette gøres i højre menu i blok-editoren under Dokument ->> Diskussion.
Medieindstillinger
Når du uploader et billede i WordPress bliver billedet automatisk oprettet i forskellige størrelser. Du vil stort set altid indsætte billeder i dine indlæg, i original størrelse. Billedestørrelserne bruges typisk til blogindlæg-oversigter, og mindre billeder i fremhævede indlæg. Jeg ændre praktisk talt aldrig på disse indstillinger.
Permalinkindstillinger
Her finder du en af de absolut vigtigste indstillinger. Så snart du har installeret WordPress bør du ændre dine permanente links.
Typisk vil dine URL’er være sat op således:
http://dit-domænenavn.dk?/p=123
Denne URL fortæller hverken dine brugere eller Google hvad din side eller indlæg handler om.
Vælg derfor “Navn på indlæg”. Herved kan både brugerne og Google se hvad den pågældende side handler om. Dine URL’er kommer nu til at se således ud i stedet:
http://dit-domænenavn.dk/lav-en-hjemmeside/
Når du fremadrettet opretter nye indlæg eller sider, sørger du så for at vælge et korte, unikke og beskrivende URL navne. Herved øger du dine chancer for at få flere besøgende fra Google. Du finder indstillingen i højre menu i blog-editoren under Dokument –> Permanent link.
Næste del bliver snart lagt online…
Jeg håber at du indtil videre er tilfreds med denne WordPress bog. Ellers siger du bare til i kommentarerne, så skal jeg gøre mit bedste for at forbedre bogen.
Hej Anders
Jeg sidder og læser i WordPress Bogen, og kommer til afsnittet :
Hvordan er blok editoren opbygget?
”Som navnet antyder opbygges alt dit indhold af blokke. Dette betyder at din overskrift, paragraffer, lister, billeder, quotes og underoverskrifter har deres egen blok.
Fordelen ………….
……………………editoren finder du blok-værktøjslinjen.”
– Og her er det så min kæde ryger af?
Så er der vist et billede af blok-editoren, som jeg ikke kan få frem? Der står godt nok
”Efter du har klikket på Tilføj nyt under Indlæg eller på Tilføj i værktøjslinjen, vil du blive taget til oprettelsen af et nyt indlæg. I toppen af editoren finder du blok-værktøjslinjen.”?
Men jeg kan ikke få det billede frem på min skærm. Jeg aner ikke hvilken knap jeg skal trykke på, for at få min skærm til se sådan ud?
Hvad er det jeg gør galt?
Er det fordi webstedet endnu ikke er lagt ud på nettet?
MVH Carl Clement Koytu
Hejsa. Nu har du sikkert fået det til at virke, men ellers kunne det måske være fordi du ligger hos WordPress.com? At værktøjslinjen ikke bliver vist, kan også skyldes dit tema eller et plugin (om end dette ganske sjældent).
Kære Anders
Tak for din yderst forståelige guide. Jeg er vældig stolt over, at jeg selv har oprettet en hjemmeside. Imidlertid har jeg nu et problem, som jeg ikke kan løse:
Min hjemmeside består af en række menuer, som jeg har deaktiveret, så det kun er undermenuerne, der kan åbnes; imidlertid er det kun på PC, det virker. Bruger man hjemmesiden på iPad eller mobiltelefon kan man stadig lukke op for hovedmenuen, der så er tom. Hvad dælen skal jeg mon gøre?
mvh
Marianne
Hej. Super at du kastet dig ud i projektet, mange går i stå allerede før de kommer i gang :-D
Det lyder som om problemet ligger i dit tema. Mit råd er derfor at spørge på deres forum hvis de har sådan et. Alternativt ville jeg kigge efter et godt betalt tema, har du allerede sådan et, er det deres support du skal have fat i.
Den letteste løsning er nok at skrive nogle ekstra tekster til punkterne i hovedmenuen. Disse kan så passerende optimeres til nogle andre unikke søgeord – et plus både for brugerne og søgemaskinerne. Google elsker gode og gennemarbejde tekster. Den løsning ville jeg selv vælge, omend det ikke var det du havde i tankerne :-)
Hej Anders Så fik jeg oprettet min hjemmeside efter dine kyndige vejledninger på webdesigner.dk Tak for dine grundige instruktioner.
På min hjemmeside bruger jeg Divi tema fra Elegant Themes.
Jeg har et par spørgsmål, som jeg ikke umiddelbart kan finde info om.
1) På en af mine sidder vil jeg gerne indsætte et link til en anden person hjemmeside. Hvordan gør jeg det?
2) Nederst på min hjemmeside er der en sort bjælke, hvor der står: Designet at Elegant Themes støttet af Wordpess, samt link til facebook, instagram m. fl.
Kan jeg fjerne den bjælke eller evt. skifte farve på den, så den ikke er så iøjenfaldende. Jeg vil gerne beholde facebook og instagram symbolerne, da jeg på et tidspunkt selv skal have link til disse?
På forhånd tak for hjælpen.
mvh Nina
Hej Anders!
Tak for tilbagesvar. Ja, jeg fik løst mit problem, ved sletning i Delte cache and CSS/JS.
Overvejer at opsætte SSL.
Dropdown menuen på mit webside (www.americans.dk), i mobilversionen (android m.fl.), virker ikke.
På websiden på min og andres PC`er (Google Chrome, MS Edge m.fl.) virker dropdown menuerne fint.
I Word Press kontrolpanelet under menu ”Mobilmenu” er der ikke noget problem, der virker drop down menuerne også fint.
Hvad er galt med mobilversionen?
Hej Ernst. Jeg har lige testet og her virker det fint, så går ud fra du har fået det løst. :-)
Jeg kan i øvrigt anbefale at du opsætter SSL på din hjemmeside.
Hej. Tak for dine gode råd. Jeg har lige overtaget ansvaret for en hjemmeside (one.com) der har wordpress. Når jeg kigger ind i den har den umiddelbart følgende plugins som jeg ikke helt kan kloge mig på om er nødvendige. Det er Elementor, SEO, Contact Forms og Essential Addons.
Jeg kan ikke helt finde ud af om de er nødvendige eller om det er bedre at fjerne dem, og have den simple wordpress. Jeg kan desværre ikke hente hjælp hos eden tidligere admin.
De bedste hilsner
Lea
Hej Lea. Det er lidt svært at sige om de bliver brugt, når jeg ikke sidder med det foran mig. Umiddelbart virker det dog som nogle plugins der bliver brugt, især Elementor og dit SEO plugin ville jeg være påpasselig med at deaktivere. De fleste plugins gemmer dog indstillinerne selv om de de-aktiveres. :-)
Alternativt kan du tage en backup at hele installationen med f.eks. All-in-One Migration. Herefter kan du bare slå dig løs, og se hvad der sker.
Hejsa.
Jeg er ved at lave et lille bed&breakfast sted og har via simple.com fået domænenavn og wordpress. Nu har jeg så for første gang i mit liv arbejdet med hjemmesiden. Det går ok. Tak for en tilgængelig arbejdsgang. Nu er jeg nået til at mangle et booking system. Og mit spørgsmål. Kan jeg få det i wordpress eller hvordan fungerer det. Jeg har flere værelser og et par ferielejligheder.
Hej Joan. Herligt du kan bruge de guides du finder her på siden. Jeg vil anbefale dig at lave booking med SuperSasS. Du kan læse mere det under Bedste booking plugins :-)