En af de mest besøgte sider på en blog er Om. Der findes ikke en perfekt guide til hvad denne side skal indeholde, men her får du 5 professionelle tips til at gøre den så god som mulig.
Det giver måske sig selv, men det er yderst vigtigt at du fanger læserens opmærksomhed med det samme. I og med at din Om side er en af de første der bliver kigget på, bør du have ekstra fokus her.
Vi kan bruge masser af tid på ét blogindlæg, men Om er ofte overladt til en tilfældig og hurtig skrevet tekst. Er det tilfældet for din Om / Profil side, bør du rette op på det nu. Dette gør sig gældende uanset om du har en blog eller din egen hjemmeside.
1) Få læserens opmærksomhed
Dine læsere går op i hvem du er, og da dette er en af de mest besøgte sider, skal du sørge for at brugerne kan relatere til dig.
Når det kommer til en skabe et succesfuld blog spiller din personlighed en stor rolle. Du bør derfor skrive om din personlighed og samtidig fortælle læserne hvad de får ud af besøge din blog.
Det kan også være en god ide at overraske dem med et gratis produkt, linke til dine bedste artikler eller noget helt andet. Det er helt op til dig, hvad du gerne vil sætte ekstra fokus på. Det er dog vigtigt at du ikke prøver at sælge dem noget.
Det handler om at få det menneskelige i fokus. Læserne vil vide at det er et menneske bag bloggen.
En god måde at skabe denne forbindelse er med et flot billede. Et billede som afspejler det din blog handler om.
Efter beskrivelsen og billedet kan du så linke til et gratis produkt, dine bedste artikler, dit nyhedsbrev, eller noget helt andet du vil have brugeren til at gøre.
2) Brug anmeldelser til at validere dit koncept
Der er stor værdi i at vise brugeranmeldelser på din hjemmeside og blog. Dette ses meget ofte på størrer hjemmesider og med god grund – Det virker!
Sørg for at have nogle brugeranmeldelser på forsiden af din hjemmeside. Sælger du ikke dit eget produkt kan du med fordel bruge gode brugerkommentarer. Dette gør jeg her selv på forsiden, men hvorfor ikke også sætte nogle ind på din Om side?
Positiv feedback fra brugerne gør meget mere, end hvis du blot roser dig selv. Dine besøgende leder efter grunde til hvorfor de skal stole på dig. Her er anmeldelser rigtig gode og kan samtidig være med til at etablere dig som en ekspert i din niche.
Det giver måske sig selv, men skriv ikke falske anmeldelser, internettet husker alt og i sidste ende vil det skade dit omdømme.
3) En kort Bio er på sin plads
En kort Bio med et godt fotografi kan med fordel indluderes. Herved kan læseren få en ide om hvem der står bag siden og få et billede af hvem du er.
Sørg for at være ærlig og at du skrive om hvorfor du gør hvad du gør. Skriv som du taler, dette er med til at gøre din blog personlig og fastholde læserne.
List relevante ting du har opnået og fortæl dine læsere hvorfor de netop skal følge dig
4) Begræns længden på din Om mig side
Du bør ikke skrive hele din personlige historie på din om side. Hold det kort og relevant. Det er ikke sikkert dine læsere finder det interessant, og dette gør sig i øvrigt også gældende hvis du skriver om dit firmas historie.
Dette høre til i en særskilt artikel, hvor dine mest harcore fans så kan læse mere om din historie og baggrund.
Det er kun i de tilfælde hvor du har en meget spændende og relevant historie at en inkludering på Om siden, giver mening.
Du skal i stedet have fokus på det unikke ved dit koncept – dette kaldes også for dit USP (Unique Selling Points). Det er dette der får brugerne til læse dit indhold og bruge dine anbefalinger.
Fremhæv disse punkter og forklar dine brugere hvorfor din blog er så vigtig for dem, og hvad de får ud af at læse den.
5) Det som de fleste glemmer
Nu hvor du har skrevet det meste af din Om side, mangler du en meget vigtig ting: en call to action.
En call to action er noget der opfordrer dine brugere til at gøre noget. I toppen af artiklen nævnte jeg at du kunne linke til dit nyhedsbrev eller andre ting.
Det er dog også vigtigt at du i bunden af din Om side har en “Call to action” (CTA) ellers ved dine brugere ikke hvad de skal gøre efter de har læst teksten. Få dem til at følge dig på Facebook, Twitter, nyhedsbrev eller andet.
Herved er du sikker på at brugerne ikke glemmer din blog. Der er ingen grund til at bruge tid på en god Om side, hvis den ikke formår at skabe flere læsere. Lav derfor en CTA der er værdifuld for din blog.