Der findes rigtig mange forskellige domæneendelser at vælge i mellem. Til danske hjemmesider er .dk altid det bedste valg. Når der kommer til de internationale domænenavne er det stadigvæk .com der er kongen.
Store firmaer har brugt millioner af kroner på at brande .com endelsen til forbrugerne og .com er derfor stadig den mest kendte domæneendelse i verden. Der findes faktisk folk i udlandet der ikke er klar over der findes andet end .com domæner! Mange internationale firmaer bruger derfor store summer på at få det rette .com domæne til deres virksomhed.
Der findes også en del andre globale endelser såsom .net, .org. . info og .pro. Disse har efterhånden også opnået en vis anseelse, men .com er stadig langt stærkere. Com domæner kan købes af alle og det står dig helt frit for hvad du vil bruge domænet til.
Rent statistisk er et .com domæne 7 gange mere værd end et tilsvarende .net domæne. Det kan dog være utrolig svært at finde et godt .com domæne i og med der er registreret over 80 milioner .com domæner og kan du ikke finde et ledigt .com domæne er .net det næstbedste bud.
Kort sagt, henvender din hjemmeside til det internationale marked er .com det mest optimale valg.
Vælg altid .dk til din danske hjemmeside
Rundt omkring på nettet ses ofte spørgsmålet: Er det en god ide at vælge .com eller en anden endelse til min danske hjemmeside? Lad mig en gang for alle slå fast: henvender din hjemmeside til danskere skal den ligge på et .dk domæne.
Dette hænger sammen med at alle danskere kan forholde sig til .dk domæne-endelsen. Den hører under den danske lovgivning og .dk er blevet brandet intenst af de danske virksomheder. Vi genkender og stoler ganske enkelt mere på en hjemmeside når den ligger på .dk, end hvis den f.eks. befinder sig på et .com domæne.
Danskerne er godt klar over at .com primært bruges til hjemmesider på engelsk og det skaber derfor unødvendig forvirring hvis din dansksprogede hjemmeside ligger på et .com domæne.
Har domæneendelsen nogen betydning for placeringerne i søgemaskinerne?
Nej domæneendelsen har ikke nogen betydning når det kommer til placeringen i søgemaskinerne. Endelsen har dog en betydning for hvor mange der klikker sig videre til din hjemmeside. Danskere vil hellere klikke på et .dk domæne end et hvilket som helst andet domæne når de søger på dansk.
Er det danske domænenavn du havde udset dig allerede taget er der værd at bruge noget tid på at finde et andet domænenavn. Det er ganske nemt at låse sig fast på én ide, men i sidste ende behøver det ikke være så svært at finde et domænenavn der er mindst lige så godt. Du kan læse mere om hvad et godt domænenavn er under sådan vælger du et godt domænenavn.
Alternativt kan du prøve at tage kontakt til ejeren af domænet. Det sker dog ofte at ejeren kræver en alt for høj pris for et domænenavn. I sådanne tilfælde spilder jeg ikke min tid på det og finder i stedet et godt alternativ.
Husk også at værdien af et domænenavn i høj grad er bestemt af indholdet. Du kan sagtens lave en fantastisk hjemmeside uanset om den ligger på et af de mest oplagte domænenavne eller ej. Er dit indhold godt og tilføjer du løbende nyt indhold vil både brugerne og søgemaskinerne komme jævnligt forbi.
Hej
Super godt indlæg. Jeg har et spørgsmål i forhold til at have en shop på domæne med dk. Hvis man så ønsker at udvide til flere markeder vil du så anbefale at man i stedet starter med .com og så sætter .com/da eller .com/se osv. eller anbefaler du at man vælger .dk eller .se efter domænenavnet? Føler lidt vandene splitter her. Jeg tænker at det er mest oplagt at siden skal være på det givne lands sprog og ikke bare på engelsk. Tænker det giver mest troværdighed i sidste ende. Det er en shop der udover at sælge produkter også har et vigtigt budskab.
Tak på forhånd.
Hilsen Tanja
Hej Tanja. Jeg er helt på linje med dig. Jeg mener langt det bedste er at købe individuelle domæneendelse til de enkelte sprog. Sproget på hjemmesiden skal så også matche endelsen. Så ja .se til svensk, .no til det norske marked osv.
Det giver både mere troværdighed og er bedre i forhold til søgemaskineoptimering. Om det kan betale sig, afhænger af hvor mange resurser man har at sætte af på projektet, ens kundegruppe og produkt. Separate domæner kræver ganske meget ekstra arbejde. :-)
Hej Anders
Jeg har læst med her på din side, og der har virkelig været meget godt content når man som jeg står for at starte virksomhed. Min partner og jeg har fundet et navn vi gerne bruge til vores virksomhed og det er ledigt som .dk, men ikke som .com.
.com adressen er til salg hos hugedomain, og jeg er i princippet ok med at betale for navnet, men jeg vil høre om du kender til om der bliver problemer med dem bagefter eller i processen.
Jeg læste med i det forrige kommentar-spor, og kan se at de havde lignende oplevelser.
De bedste hilsner
Mette
Hej Mette. Jeg kender ikke til hugedomain, men såfremt andre generelt har gode erfaringer med dem, ville jeg ikke have et problem med at købe fra udenlandsk udbyder.
Mit råd er derfor søg på Google efter andres erfaringer med hugedomain Er det et ordenligt firma vil de også være behjælpelige med evt. problemer :-)
Når et domæne først er sat op, passer det sig selv. Det er kun ved evt. skift til nyt webhotel at DNS skal opdateres.
Bonus info: Jeg bruger selv webhosting.dk til de fleste af mine udenlandske domæner, da det her meget let selv at logge ind og opdatere DNS.
Tak for en superfed og anvendelig hjemmeside. Du gør det komplicerede overskueligt. Et spørgsmål til din domæneartikel: Vi har uventet stor succes med vores danske hjemmeside, men nu vil vi gerne bygge siden op til et engelsktalende publikum. Det er underordnet hvor i verden, bare engelsk er modersmål. Vi vil ikke aflive det danske site, fordi både brand og SEO kører. Vi har valgt et engelsk navn og sparet op til at købe det. .com-versionen koster 26.000 DKK, men vi mener prisen er fair omend gigantisk, fordi navnet har brandpotentiale. Men udbyderen, hugedomains.com tør vi simpelthen ikke købe hos efter at have læst om firmaet. Hvad nu? Kunne det i vores situation give mening med et .life-domæne? Navnet slutter på life alligevel. .life er ikke på din liste over anbefalede domæner… skyder vi os selv i foden med et .life?
Hejsa. Personligt ville jeg foretrække et .net domæne eller vælge et domæne der ligger tæt op af det ønskede .com og så med et enkelt ord før eller efter. Jeg mener stadig at .com og .net har den største værdi, i dag.
Et andet spørgsmål er også., om det er vigtigt at dk og den engelske version matcher det danske brandnavn. Hvis domænet primært markedsføres målrettet online, og er et online produkt har det i min optik ikke den store betydning.
Personligt er jeg ikke hoppet med på alle de nye domæneendelser, såsom .life. Tænkes der på fremtidig salg af domænet har en af de nye domæner (TLD’s) reelt meget lille værdig.
Skal navnet let kunne brandes mundtligt, vil jeg ikke anbefale et ordspil på .life.
Og herligt i har success med jeres danske hjemmeside, jeg ønsker jeg alt det bedste fremadrettet :-)
Tusind tak for dit grundige og brugbare svar! Jeg havde slet ikke opdaget, at der var kommet svar tilbage. Nu har vi valgt at gå all in på det .com-domæne, vi hele tiden har ønsket os. Da vi endelig tog beslutningen om at investere i et godt domæne, føltes det faktisk rigtigt. Men jeg er også for aftnerne, der gik med at brainstorme efter billigere navne. Det har gjort, at valget føles sikrere. Næste skridt bliver at prøve at få navnet på Instagram, Facebook osv.
Jeg har en lille kedelig nød jeg skal have knækket. Jeg har en lille dansk shop med er unikt navn og er ok set på den. Så har jeg en Etsy shop med samme navn som også er fint Besøgt. Så nu vil jeg gerne gå mere internationalt på hjemmesidedelen og vil lave en engelsksproget version af den danske side og kæde dem alle mere sammen. MEN ! .com endelsen er taget og koster en jetjager at få frigivet. Så ser jeg to løsninger, og tilføj gerne hvis der er flere.
Den ene løsning er at oversætte tekst på .dk domænet og derfra køre internationalt på den.
Den anden løsning er at finde et nyt navn der er ledigt i både .dk og .com, og så etablere det hele forfra.
Men jeg kan ikke finde ud af hvilken løsning der er bedst, eller mindst værst, måske du havde en øjenåbner for mig.
De bedste hilsner
Marius
Hej Marius. Jeg ville ikke vælge at etablere på to helt nye domæner, da værdien af at have netop .dk og .com, i min optik, ikke er besværet værd. De to sider henvender sig jo til to separate kundegrupper, omend de har nærtbeslægtet indhold.
Var der tale om etablering af et større internationalt brand ville det naturligvis forholde sig anderledes, men så ville prisen for .com domænet eller en evt. trademark sag, nok heller ikke være det store problem.
Hvis .net er ledigt ville jeg helt klart vælge at ligge den internationale hjemmeside der. Ellers ville jeg kigge på andre endelser, eller vælge måske lave en lille ord-tilføjelse i domænet, så det stadigvæk indeholder dit nuværende navn / brand. Herved kan du så få et .com domæne der ligger så tæt op af .dk som muligt.
Jeg vil ikke anbefale dig at køre med en /en/ version på dit danske domæne, det virker langt mere troværdigt at hjemmesiden ligger på sit eget domæne. Samtidig er et selvstændigt domæne bedre når det kommer til SEO, email adresser osv. :-)
Tusinde tak for svar.
Jeg følger lige op på net, den har bare ikke så meget værdi som com.
En lille ekstra tilføjelse på navnet kunne måske lade gi sig, men det er farligt nemt at finde på ord der gør navet for langt. Men finder jeg det rigtige så er det bestemt en mulig løsning.
Det var ikke min tanke at lave en /en på den danske, men grundlæggende at oversætte og erstatte den danske med en engelsk, så det var en engelsk hjemmeside på et dk domæne, men jeg ved ikke om det er risikabelt i forhold til om det holder internationale fra at klikke ind.
Jeg ville altid ligge en engelsksproget hjemmeside på .com, .net eller .org. At have en engelsk hjemmeside på .dk – der tror jeg en del vil springe fra og det vil være svære at konvertere brugerne – det er dog ikke noget jeg har stats på.
I øvrigt ville jeg ikke lukke den danske sige ned, min erfaring er at der er ganske meget konkurrence på engelsk i forhold til dansk. En del af mine danske sider har jeg oversat til engelsk, og der skal godt nok kæmpes meget, for at få den samme mængde målrettede (SEO) besøgende igennem.
Faktisk er det aldrig rigtig lykkes mig at få de engelske versioner ordenligt i luften, ud over en enkelt blog. Denne blog er på ingen er oprettet for at der skal komme kunder i butikken og er inden for en lille niche uden reel konkurrence.
Det afhænger selvfølgelig meget af nichen, men generelt er konkurrencen bare meget større på engelsk. Genvisten hvis det lykkes kan så også være derefter :-)