Fastholdelse af publikum og CTR er den “hellige gral” på Youtube

Lav en YouTube kanal
Hvis du vil have success  på YouTube er det essentielt, at du får folk til at klikke på dine videoer, og efterfølgende ser dem længere tid end dine konkurrenters.

Fastholdelse af publikum

En måde du kan se det på, er at du konkurrerer med alle de videoer, som YouTube mener brugeren gerne vil se. Du konkurrerer altså ikke kun med andre videoer i din niche, da YouTubes mål er, at holde brugeren på YouTube så længe som muligt.

Dette kan virke overvældende, men dette gør sig gældende for alle der uploader videoer på YouTube.

Dette er grunden til, at et af de vigtigste målepunkter, er grafen der viser Fastholdelse af publikum (audience retention). Denne graf genereres for hver eneste video på YouTube, og viser sekund for sekund, hvordan brugerne reagerer på din video.

For at få de bedste resultater på YouTube er det vigtigt, at få seerne til at se dine videoer så længe som muligt. Grafen viser dig hvor seerne bliver hængende (watch time) og præcist hvor de falder fra.

Disse data giver dig et overblik over hvilke ting der fungerer i dine videoer, og hvad der kan forbedres.

Fastholdelse af publikum er noget du løbende skal arbejde på. I starten kan det være svært at holde på brugerne, men hvis du bliver ved med at optimerer dit indhold, vil du se resultater.

Gør relateret indhold let af finde

Det næste du skal gøre for at fastholde dit publikum, er at gøre dit indhold let af finde. I stedet for at hver enkel video står alene, kan du med fordel tænke på dem som sammenhængende.

Når du planlægger dine videoer, skal du altså tænke over hvordan du kan få brugeren til at se, endnu en video på din YouTube kanal. Ved at anbefale dem en relateret video i slutningen, vil du kunne få brugerne til at være længere på din kanal.

Hvis du planlægger dette fra starten, vil brugerne let kunne hoppe fra video til video og derved forbedrer du din watch time.

Fastgør kommentarer og link til andre videoer

En anden måde at forbedre din watch time er ved at fastgøre kommentarer. Når kommentarer er slået til på en video, kan du linke direkte til en video eller playliste.

Alle der læser kommentarerne vil se en fastgjort kommentar. Dette er en glimrende mulighed for at få brugeren til at se mere på din kanal.

Lav ganske enkelt en ny kommentar hvor du f.eks. skriver “Hvis godt du kunne lide denne video om [indsæt emne], vil du også elske denne her video [indsæt link til video].

Klik nu på de tre prikker ved kommentaren og vælg “Fastgør”.

Tilføj links til relevante videoer i dine beskrivelser

Under hver eneste video-beskrivelse skal du også tilføje links til relevante videoer. Dette gør det let for dem, der læser dine beskrivelser, at finde relateret indhold.

Afsluttende skærmbillede

Hvis en bruger ser din video helt færdig, kan du vise dem et afsluttende skærmbillede. Dette er igen en glimrende mulighed for at holde dem længere på din YouTube kanal. Find selv en relevant video eller lad YouTube vælge en video fra din kanal.

I YouTube Studio går du blot ind under “Info” på en given video. I højre side finder du nu, indstillingerne for “Afsluttende skærmbillede”.

Jeg kan anbefale at du sorterer dine playlister efter de videoer, der har klaret sig bedst den seneste tid. Disse videoer bringer i forvejen nye seere til dine videoer og vil derfor kunne give endnu et skub i den rigtige retning.

Efter du har tilpasset din kanal, følger ovenstående tips og løbende udgiver nye videoer (og hele tiden prøver at forbedre dem), er det kun et spørgsmål om tid, før din kanal begynder at klare sig godt.

Hvis du har mod på det, vil YouTube videoer i høj grad kunne hjælpe dig og din hjemmeside. Gode videoer kan skabe flere besøgende, trofaste kunder og ikke mindst øge din konverterings rate.

Skriv en kommentar