Google Trends er en data guldmine

Google TrendsGoogle Trends er et ganske smart, men ofte overset værktøj. Trends giver dig mulighed for at se udviklingen i antal søgninger på et givent søgeord. Du kan altså se om et marked er i vækst eller i tilbagegang.

Samtidig kan du se hvor ofte der bliver søgt på forskellige tidspunkter om året, hvilket gør det muligt at målrette kampagner efter dette. Dette gør Google Trends til et værdifuldt værktøj der dog ikke bruges af ret mange.

Hvor henter Google Trends søgeordsoplysninger?

Google trends er baseret på søgningerne i hele Google netværk. I og med at Google dominerer markedet ligger de også inde med en kæmpe mængde søgeordsdata. Ud fra hvor mange søgninger der er på et givent ord, kan du ret præcist se om efterspørgslen er på vej op eller ned.

Du kan altså skrue op for markedsføringen inden for de rigtige områder er dermed maksimere din investering af penge og ikke mindst tid. Bruger du AdWords i din markedsføring kan du f.eks. hæve budgettet og se om der er bestemte lokalområder du skal fokusere mere på.

Hvordan får jeg adgang til Google Trends?

Det er ganske enkelt at bruge Google Trends, da det eneste du skal gøre er at gå ind på deres hjemmeside. Her indtaster du så det søgeord du vil se nærmere på. Herefter har du mulighed for at sætte forskellige filtre på.

  • Region. Gør det muligt for dig at søge worldwide, country, state og endda helt ned på enkelte byer
  • Tim Frame. Her kan du vælge hvilket tidsperiode du ønsker at kigge på. Du kan finde søgeordsdata helt tilbage fra 2004. Dette er ganske interessant da du kan stigninger og fald samt udviklingen indenfor mange forskellige områder.
  • Categories. Her kan du begrænse hvilke søgninger i forskellig kategorier. At have denne mulighed giver dig stor fleksibilitet og mere branchespecifikke trends .
  • Search. I denne dropdown kan du vælge om du kun vil se data fra Google Shopping, YouTube Search, News Search, Image Search eller Web Search. Arbejder du f.eks. med video søgninger kan du altså se særskilt på denne data, hvilket er en kæmpe fordel.

google-trends

Der kan altså virkelig dykkes ned i disse data og mange professionelle markedsføringsfirmaer bruger Google Trends til at hjælpe deres kunder bedst muligt. Alt data ligger dog til fri afbenyttelse, så det er bare med at benytte sig af det.

Om ikke andet er det værd at bruge lidt tid på at se om du fokuserer på de rette søgeord på din hjemmeside. Det er unægtelig sjovere at bruge tid på at optimere og bygge links til emner der er i fremgang, end dem der går tilbage.

Brug derfor de historiske data Google stiller til rådighed. Det er nogle helt andre søgeordsdata end dem du kan se i AdWords og Google Webmaster Tools.

4 kommentarer til “Google Trends er en data guldmine”

  1. Jeg benytter selv Google Trends i høj grad. Særligt omkring sæsonbaserede varer, men ofte synes jeg at dette tool ikke er “nok”. Jeg har læste på andre tråde at det vil være en god idé at investere i et SEO-tool som Ahref også. Har du erfaringer med dette? I så fald, er det godt eller kan jeg få et bedre tool end det til pengene?

    Svar
    • Hej Frederik. Det kommer lidt an på hvad du er ude efter, der findes ikke rigtig andre der kan indsamle de data som Google gør, til brug i Google Trends.

      Er du på udkig efter et værktøj til at lære hvorfor dine konkurrenter ranker som de gør, og at holde øje med back-links til dit eget site, er Ahref et af bedste værktøjer jeg har brugt. Dette gør sig også gældende når det kommer til de danske links.

      De har en 7-day trial for $7, så du kan jo teste og se om det er noget for dig. :-)

      Svar

Skriv en kommentar