Det første skridt i at få optimeret din hjemmeside er at finde de rigtige søgeord. Er du ikke klar over hvad folk taster ind i Google når de søger og hvor meget konkurrence der er på de givne søgeord gør det optimeringen langt mere besværlig. At finde de rette søgeord gøres ved at kigge på tre parameter. Antal søgninger, relevans og sværhedsgrad.
Antal søgninger på søgeord
Selvom du får en placering som nummer et på Google er det ikke sikkert at du får nogen besøg. Nogle ord som du måske ser som åbenlyse, er der måske slet ikke nogle der søger på. Omvendt vil du ofte blive overrasket over hvad folk egentlig vælger at søge på.
For at kunne vælge de gode søgeord er du altså nød til at se på antallet af søgninger. Et af de bedste værktøjer til at se på antallet af danske søgninger er Googles eget søgeordsværktøj; Google AdWords Keyword Tool – der oven i købet er helt gratis.
Det er dog ikke nok at se på antallet af søgninger for at vurdere om et søgeord er nemt eller svært at få gode placeringer på. Dette afhænger også af hvor høj sværhedsgraden er på det givne ord.
Sværhedsgrad på forskellige søgeord
Er der rigtig mange søgninger på et ord vil konkurrencen ofte også være høj. Er der derimod meget få søgninger er det måske ikke værd at optimere efter ordet i det hele taget. Oftest ligger de bedste ord at gå efter derfor i midten. Især i starten, hvor din hjemmeside overordnet set ikke har fået en høj samlet vurdering af Google.
Et af de parametre Google bruger til at vurderer et dokuments relevans i søgeresultaterne er nemlig den samlede score Google giver alle hjemmesider. Google kigger altså på din sides autoritet, når den skal placere din side i søgeresultaterne. Har du en ny hjemmeside vil din sides autoritet ikke være særlig høj i forhold til en veletableret hjemmeside med masser af gode tekster og indgående links.
Sværhedsgraden af et søgeord skal altså ses som en kombination af din sides autoritet i Google og af konkurrencen på det givne søgeord.
Søgeordsrelevans
Selvom et søgeord umiddelbart kan virke som relevant for din hjemmeside, er det ikke sikkert at det rent faktisk er. Indtaster en bruger f.eks. “computer” i deres søgning, fremgår det ikke tydeligt at søgningen hvad brugeren rent faktisk gerne vil finde. Kigger brugeren efter en ny computer, har brugeren problemer med sin computer, er der tale om en bærbar computer eller stationær computer? Etc.
- Handler din side om “bærbare computere” vil besøgende fra dette ord altså være langt mere relevante end en besøgende fra ordet “computer”.
- Sælger din side bærbare computere vil “køb bærbar computer” igen være endnu mere relevant. Antallet af søgninger vil så være langt lavere, men relevans er utrolig vigtigt, især når det senere kommer til at konvertere de besøg du får ind på din hjemmeside.
Det ideelle søgeord
Det ideelle søgeord har mange søgninger, lav konkurrence og høj relevans for din sides indhold. For at finde ud af hvilke ord der virker og hvilket der ikke gør, kan jeg på det varmeste anbefales at sætte det gratis trafikanalyseprogram Google Analytics op på din hjemmeside. Med Analytics kan du bl.a. se hvilke søgeord dine brugere har brugt og hvad de foretager sig efter de er kommet ind på din hjemmeside.
Når du har fundet en masse gode søgeord skal du ideelt set optimere hver eneste tekst til et unikt søgeord. Hvordan du optimerer hvert enkelt af dine tekster kan du læse mere om under søgeoptimering af tekster.