Sådan laver du en hjemmeside der også er relevant i fremtiden

Lav en hjemmeside der er fremtidssikretDa jeg i sin tid startede med at lave min første niche hjemmeside så landskabet en hel del anderledes ud. Dengang var det faktisk muligt at lave en hjemmeside der relativt let kom til at få rigtig gode placeringer i Google.

Dengang var det et spørgsmål om at skrive nogle artikler med de rette keywords, lave noget linkbuilding fra forums, blogs, artikeldatabaser og linkkataloger.

I dag ser det en hel del anderledes ud. Nu har Google fokus på de store hjemmesider, det som de kalder brands. Det vil sige de hjemmesider som har masser af indhold, har eksisteret i mange år og ikke mindst har en række gode links fra andre store hjemmesider.

Samtidig er det yderst vigtigt at din hjemmeside bliver markedsført på flere fronter. Kan Google se at du både laver artikler, videoer, podcasts, bruger de sociale medier og at dit indhold ofte bliver delt og kommenteret på, ja så vil Google belønne dig med bedre placeringer i Google.

Google kigger ikke kun på det indhold der er på din hjemmeside, men også hvordan indholdet bliver brugt. Google vil altså give dig bedre placeringer i søgeresultaterne, hvis de ser din hjemmeside som en autoritet.

Et par ord om søgemaskineoptimering

SEO står for søgemaskineoptimering og er den proces du går igennem for at opnå bedre placeringer i Googles søgeresultater.

Selvom det i dag er blevet sværere at starte en ny hjemmeside er det absolut muligt at få succes. Især på det danske marked er der stadig mange nicher, hvor du har mulighed for at opbygge en god og solid hjemmeside.

Når du starter dit hjemmesideprojekt er det vigtigt at du vælger en mindre niche. Vælger du et emne der er for bredt vil det bliver svært at opnå gode placeringer i søgeresultaterne. Skriv derfor ikke om ”computere”, men om ”bærbare computere” eller en endnu mindre niche: ”bærbare computere til studerende”. Herved har du mulighed for at konkurrere med de store brands (indtil du forhåbentlig selv bliver et brand / autoritet).

Det næste du skal gøre er at lave din hjemmeside. Her på sitet kan du finde masser af information om hvordan du helt præcist gør dette. Laver du din hjemmeside i WordPress og køber et godt søgemaskineoptimeret WordPress tema som f.eks. Genesis får du de bedste muligheder for succes. Her er det værd at nævne at det i dag er ganske enkelt at lave en hjemmeside og at det kan gøres helt uden kendskab til kodning.

Sørg for at indsamle e-mail adresser fra starten!

Til trods for at e-mail marketing har eksisteret lige siden internettets spæde start, er email-markedsføring stadig utrolig relevant. Ved at sende et nyhedsbrev til dine brugere rammer du din målgruppe meget præcist. Modtagerne har jo ligefrem selv sagt ja til at de gerne vil modtage informationen fra dig. Dette betyder at de både stoler på dig og er yderst interesseret i dine anbefalinger af produkter.

Ud over dette er e-mail lister helt ude af Googles kontrol. Med e-mail har du selv 100% kontrol over dine bruger og potentielle købere. Så ud over at det er en glimrende måde at markedsføre din hjemmeside, behøver du ikke bekymre dig om Googles luner.

I forbindelse med email marketing er det vigtigt at du ikke bombardere din liste med tilbud på alle mulige produkter. Dette vil hurtigt få dine brugere til at vælge dit nyhedsbrev fra. Sørg for at der noget godt og brugbart indhold i dit nyhedsbrev og nævn kun produkter når det er relevant for dine brugere.

Ofte vil nyhedsbreve indeholde en snippet at det nyeste indhold på en given hjemmeside. Nyhedsbrevet kan altså sagtens også bruges som en reminder til dine bruger om at besøge din hjemmeside. Herved lettes arbejdet med at lave nyhedsbrevet og du kan koncentrere dig om at få brugerne til at konvertere gennem din hjemmeside.

Du må endelig ikke undervurdere værdien af at opbygge en email liste. Denne form for markedsføring er stadig en af de mest effektive!

De sociale medier kan være en stor mundfuld

Der findes i dag utrolig mange forskellige sociale medier og der kommer hele tiden nye til. Som hjemmesideejer høre man hele tiden hvor vigtigt det er at være aktiv på de sociale medier. Det er dog et ganske stor arbejde at være aktiv på et socialt medie og det er derfor urealistisk at kunne være på dem alle.

Min anbefaling er derfor at du vælger ét socialt medie og fokusere på dette. Herhjemme er det mest oplagte Facebook, da langt de fleste danskere er på Facebook.

Om Facebook er det bedste valg afhænger til dels af din niche, men også af hvilket socialt medie du bedst kan lide. Google+ kunne også være relevant, ligesom YouTube, twitter og LinkedIn får en stadig større rolle herhjemme.

YouTube kan være en rigtig god måde at komme i gang med dit hjemmesideprojektet

YouTube vinder stadig mere frem og video bliver generelt set mere og mere på nettet. Mange i udlandet starter faktisk med at lave en YouYube kanal og efterhånden som populariteten øges kobler de hjemmesiden på.

Er du passioneret og har du lysten til at lave video er det bare med at komme i gang. Video kan både skabe et stærkere bånd til dine læsere og samtidig generere en betydelig mængde trafik til din hjemmeside.

De fleste populære YouTube kanaler er udelukkende startet fordi ejeren synes at det var et sjovt projekt. Gennem deres unikke videoer er det så efterfølgende blevet muligt for dem at opbygge et helt brand omkring deres videoer. En af de mest sikre trends på nettet er at vi ser mere og mere video, derfor er det bare med at komme i gang. Det er stadig helt grønne græsgange når det kommer til video på nettet!

Det handler om at lave den bedst mulige hjemmeside for dine brugere

I og med at Google i langt højere grad favorisere de stører og mere veletablerede hjemmesider, bør dit mål være at skabe en hjemmeside det lever op til dette. Laver du en hjemmeside der skiller sig ud fra mængden, har indhold af høj kvalitet, løbende bliver opdateret, bygger en email liste og er aktiv på et af de sociale medier har du et rigtigt godt udgangspunkt.

At skrive og producere godt indhold er en kunst i sig selv, men med det rette fokus vil du hurtigt blive god til at skrive og lave engagerende indhold til din hjemmeside.

Dette er vigtigt da vi er meget hurtige til at klikke os videre hvis vi ikke lige finder det vi søger. Igen vil jeg fremhæve video. Med nogle gode videoer på din hjemmeside er chancen for at dine bruger bliver hængende nemlig langt større. Video er en virkelig god måde at fastholde dine besøgendes opmærksomhed.

Når du arbejder på din egen hjemmeside kan det hjælpe at stille dig selv disse spørgsmål:

  1. Hvad gør min hjemmeside bedre end andre i samme niche?
  2. Er der en efterspørgsel på det emne jeg skriver om?
  3. Er det muligt at bruge mine egne erfaringer og derved skabe en stærkere forbindelse mellem mig og læserne?
  4. Skriver jeg i et sprog som alle kan forstå – også dem der ikke i forvejen ved noget om emnet?
  5. Er min passion for emnet stor nok til at kan skrive om det mange år ud i fremtiden?

De hjemmesider der får succes i dag har oftest en anden vinkel på tingene end de andre i nichen.  Vinklen behøver ikke være et helt nyt format, det kan f.eks. være din egen personlighed, at dine artikler er meget dybdegående, at du gør det lettere at forstå informationerne end andre på markedet, at du laver gode videoer etc.

Har du ikke en unik vinkel bliver det hurtigt op ad bakke for dig. Selvom konkurrencen herhjemme ikke er så stor som i udlandet, kommer du nemt at drukne i alle de artikler, videoer, podcasts, billeder, Facebook updates osv. der bliver produceret hver eneste dag. Det handler altså om at skille sig ud, for at blive set.

I dag er det ikke længere muligt at producere middelmådigt indhold og forvente at få masser af gratis besøgende direkte fra Google. Folk vil dog hurtigt belønne dig for at være original, ærlig og ikke mindst passioneret for dit emne. Er du dette, ja så er du rigtig godt på vej til at skabe en succesfuld hjemmeside.

6 kommentarer til “Sådan laver du en hjemmeside der også er relevant i fremtiden”

  1. Hej Anders og tak for alle gode råd og instruktioner!

    Du skriver om at indsamle e-mails til nyhedsbreve. Findes der ikke et simpelt plug-in/widget til dette? Eller skal det være indbygget i temaet?

    PH
    Allan, nybegynder

    Svar
    • Halløjsa Allan, godt at du finder hjemmesiden her brugbar :-) Der findes masser af plugins til indsamling af nyhedsbreve. Det er bare at søge under plugins i wp admin, det behøver på ingen måde at være indbygget i teamet. Hvilket der er det bedste plugin for dig afhænger af hvor aggressiv du vil være.

      Der findes både dem der kommer frem i bunden, med pop up eller den mere simple som du i øjeblikket kan se i sidemenuen her på siden. Er du ude efter en widget løsning kan du prøve at tage et kig på MailPoet Newsletters.

      Jeg vil anbefale dig af finde en bar der kommer frem i bunden af din WordPress hjemmeside, da disse generelt har bedre sign-up rate. Det er også den type jeg selv kommer til at køre med fremadrettet. Jeg skriver i den forbindelse en artikel om at vælge det bedste plugin til dit nyhedsbrev. :-)

      Svar
  2. Hej :)
    Endnu engang tak for konstruktiv artikel.
    Kan I nævne nogle eksempler på konkrete gæstebøger, forumlinks som ville kunne skabe værdi for blogs med fx mode?
    Som jeg har forstået det, så giver kommentarer på andre wordpress blogs ikke linkværdi for ens egen blog. Med mindre linket kommer med i kommentarfeltet, og det sker jo ikke. Men jeg tager måske fejl? Jeg kan derfor ikke helt forstå hvorledes jeg selv laver linkbuilding ud over intern SEO, link i pressemeddelelser, youtube.
    Mange hilsner fra
    Bettina

    Svar
    • En god måde at skaffe links på er at kigge dine konkurrenters indkomne links fra og så forsøge at kopiere dem. Til dette formål kan jeg anbefale https://ahrefs.com/. De er også gode til danske hjemmesider.

      Om et link fra en en blog giver værdi afhænger af hvordan bloggen er sat op. Google kigger dog på hele din hjemmesides linkprofil og det er derfor godt at have alle typer af links uanset. Dette gælder også selvom der er sat “no follow” på linksne.

      For ydereligere inspiration til linkbuilidng kan jeg afbefale denne artikel http://pointblankseo.com/link-building-strategies eller at tage et kig på Linkbuildingbogen :-)

      Du kan også finde et par gode link mulighederpå http://www.linkkataloger.dk/dansk.

      Svar
  3. Tak for en god og konstruktiv artikel. Jeg nyder nu stadigvæk at bruge artikeldatabaser og med ganske fornuftige resultater, sammen med andre metoder også. Men kun at bruge artikeldatabaser som enkeltstående metode holder ikke mere nej. Der er siden http://adset.org som jeg plejer at smide nogle artikler ind på, og dermed få en række unikke ip adresser der peger tilbage, det plejer at være en god måde at komme igang. Synes der er en del folk der under vurderer brugen af intern SEO, noget så simpelt som at få din side til at køre 100% optimalt, kan også give et kæmpe skub i den rigtige retning.

    Mvh

    Jonas

    Svar
    • Fedt at du kunne bruge artiklen :-) Ja, det er stadig muligt at bruge artikeldataser, forum links, gæste bøger etc. Man skal bare være mere selektiv og sørge for at sprede ens links, således at man får en masse forskellige typer af links. Samtidig er det vigtigt at man løbende laver link-building, så ser det mest naturligt ud for Googles robotter.

      Tak for tippet med adset.org, den kendte jeg ikke. Og med hensyn til at SEO optimere ens egen hjemmesideside kan det også anbefales at tage et kig med Google Webmaster Tools, da den fanger de værste problemer med ens hjemmeside.

      God Jul & Godt Nytår :-D

      Svar

Skriv en kommentar