Gå efter long tail keywords og få flere besøgende på din hjemmeside

Long tail keywordsEn fejl som mange begår når det kommer til søgemaskineoptimering af tekster er at gå efter søgeord hvor der er for stor konkurrence.

Resultatet af dette er at du ikke får flere besøgende fra Google til trods for at du har sat dig et mål og løbende arbejder på at forbedre dine placeringer i søgeresultaterne.

Selvom at det er langt sværere at få besøgende fra Googles søgeresultater i dag end det var for et par år siden, kan du stadig modtage mange gratis besøgende fra Google. Det er dog en nødvendighed i starten at fokusere på længere søgeord ellers er det i dag ganske enkelt for svært at komme frem på side et.

Gå efter long tail keywords og få flere kunder fra Google

Long tail keywords er søgeord der er sammensat af flere ord. Antallet af potentielle kunder er mindre, men dette opvejes af muligheden for at få nogle gode placeringer på side et i stedet.

Praktisk talt alt trafik fra Google kommer fra søgeresultaterne på side et. Der er ingen pointe i at prøve at konkurrere med de store brands på de mest oplagte søgeord, da det på er meget svært at få en god plads på side et.

Ud over dette begyndte Google for nylig at lægge endnu større vægt på at brands får gode placeringer i søgeresultaterne. Sats derfor på at finde nogle gode long tail keywords i stedet.

Googles søgeordsplanlægger kan hjælpe dig med at finde gode søgeord

Et godt værktøj til at finde long tail søgeord er Googles egen søgeordsplanlægger. Lad os tager udgangspunkt i at jeg har en forrentning hvor jeg sælger brugte biler i Århus. En søgning på “brugte biler” giver nedenstående resultater:

Long tail keywords

Hele 33.100 søgninger er der på “brugte biler” om måneden hvilket derfor ville være et rigtig godt ord at blive fundet på, men hvordan finder vi ud af hvor stor konkurrence der er om placeringer på side et i søgeresultaterne?

Et af de bedste værktøjer til at finde ud af hvor stor konkurrence der er på et givent søgeord er programmet MarketSamurai. MarketSamurai kan bl.a. gå ind og laver en analyse af alle de hjemmesider der fremkommer på side et i søgeresultaterne.

Indtaster jeg “brugte biler” i MarketSamurai får jeg følgende resultat:

Long tail søgeord

Jo mere grønt der er at se jo mindre konkurrence er der om at komme til at ligge på side et på søgningen “brugte biler”. Som det kan ses er konkurrencen høj og det er store og veletablerede hjemmesider der kæmper om pladserne. Hjemmesiderne er mange år gamle, har god pagerank, indeholder et stort antal artikler og har rigtig mange indgående links.

Jeg går derfor ind i Googles søgeordsplanlægger og ser om jeg kan finde et mindre konkurrencepræget søgeord. Jeg ser long tail keywordet “brugte biler århus” og laver endnu en test i MarketSamurai. Dette søgeord er sammensat af flere ord, mere specifikt og vil derved også give en bedre konvertering. Som det kan ses er resultatet langt bedre:

MarketSamurai

Konkurrencen er meget lavere og der er reelt en chance for at opnå en placering på side et. Antallet af søgninger er så også meget lavere, men i sidste ende vil det give flere besøgende da vi rent faktisk har en chance for at få en plads – også indenfor en overskuelig fremtid.

MarketSamurai har i øvrigt en masse andre smarte værktøjer til at finde gode søgeord indenfor din niche. F.eks. kan du nemt få programmet til at lave en liste med søgeord hvor der er begrænset konkurrence, men et stort potentiale for at få trafik.

MarketSamurai kan lave en søgeordsanalyse på 2 minutter. Manuelt ville en tilsvarende søgeordsanalyse tage en dags tid at udføre. Med MarketSamurai sparer du altså masser af tid og får sat fokus på søgeord hvor du nemmere kan få trafik fra. Kort sagt er MarketSamurai alle pengene værd.

Ideen  med long tail keywords er altså at du går efter søgeord hvor der er mindre konkurrence. Gør du det til en vane at gå efter de lidt mindre søegord, vil det med tiden blive til ganske mange besøgende.

Er det nødvendigt at have MarketSamurai?

MarketSamurai gør det meget lettere at finde gode søgeord til din hjemmeside. Alle de data som MarketSamurai bruger ligger frit tilgængelige, men det tager meget lang tid at indsamle og analysere disse data. Det er en gratis 14 dages prøveperiode på MarketSamurai så om ikke andet kan du lave en super liste med søgeord til brug i fremtiden. Jeg hoppede dog hurtigt over på den fulde version i sin tid, da programmet i mine øje er alle pengene værd.

Uanset om du vælger MarketSamurai eller ej håber jeg at denne artikel har gjort det klart for dig hvor meget du kan få ud af at gå efter long tail keywords. Hvilke keywords du målretter dine artikler imod kan gøre en kæmpe forskel for dine placeringer i Googles søgeresultater.

6 kommentarer til “Gå efter long tail keywords og få flere besøgende på din hjemmeside”

  1. Hej Anders
    Tak for dit svar. Ja, jeg er ligesom gået en lang bue uden om YouTube videoer, da det virker teknisk uoverskueligt at lave. Men så opdagede jeg her til morgen, at min redning går op og ned af mig dagligt – nemlig min 13 årige søn :) Han viste mig lige en video han har lavet og lagt på Youtube, så vi aftalte at han måtte hjælpe mig i weekenden.
    Kan se du har lavet et indlæg om YouTube, som jeg lige har læst. Det sværeste er at finde et emne, som føles “intelligent nok” at lægge online. Eller gælder det bare om at komme igang og prøve det af?

    Mht baggrundsmusik på en reklamevideo, kender du nogen steder hvor dette kan købes? Jeg kan jo ikke bare låne musik et sted:)
    Mvh Bettina

    Svar
    • Hej Bettina. Det er bare med at prøve det af. Hvis du kigge på nogle af de første videoer de professionelle YouTube’ere har lagt ud er kvaliteten ikke specielt god. De har altså lært det hen ad vejen og til sidst opnået den gode kvalitet.

      Det kræver dog lidt overvindelse at ligge de første par videoer ud og selv gik jeg meget op i om der var sprogfejl osv. Det er dog mest en selv der tænker over det, så det er bare med at gå i gang – rutinen og kvaliteten skal nok komme med tiden :-D

      Svar
  2. Hej Anders
    Først vil jeg sige tak for en virkelig god side du har, jeg bruger den ofte til at læse og opdatere viden.
    Mht long tail keywords, så synes jeg selv at jeg arbejder med disse og bruger ubersuggest til at finde søgninger og relaterede ord. Alligevel så er det ofte meget svært at få en øgning i antal unikke besøgende. Jeg har 3 online magasiner/blogs og problemstillingen er ens på dem alle. Jeg er godt klar over, at jeg bevæger mig i et område med mange om buddet – børnemode, kvindemode og livsstil – den ene hedder http://www.fashionistakids.dk.
    Har du nogle andre fif til øget besøgstal eller er det “blot” at blive ved med long tail keywords?
    Mvh Bettina

    Svar
    • Hej Bettina. Ja det bliver svære og svære at skaffe sig målrettet trafik fra Google, men det er bare med at klø på. :-)

      Er din hjemmeside og dine tekster søgeoptimeret til Google er næste skridt at kigge på linkbuilding og alternative trafikkilder. Links der kommer ude fra og peger ind på din hjememneside er stadig en af de absolut vigtigste faktorer når det kommer til at få gode placeringer i søgeresultaterne.

      Med hensyn til linkbuilding kan jeg anbefale Linkbuildingbogen. Her findes der masser af gode ideer til at skaffe links og derved bedre placeringer i søgeresultaterne.

      Ellers vil min næste anbefaling være at du kaster dig over at lave YouTube videoer. Her er konkurrencen stadig meget mindre end i søgeresultaterne og potentialet er kæmpestort. Det er nu man skal rykke på det med at lave video! – Her er græsset stadig grønt :-D

      Svar

Skriv en kommentar