Den første ting folk kommer til at læse er overskriften på din artikel / tekst. Både når dine artikler bliver vist i søgeresultaterne og folk klikker sig rundt på din side, er det overskriften der får folk til at klikke.
Forskellige test har vist at op til fire gange så mange læser en overskrift, i forhold til selve brødteksten. Hvis du vil have folk til at læse din artikel skal du derfor være sikker på din overskrift skiller sig ud fra mængden. Du har kun et par enkelte sekunder (nogen gang endnu mindre) til at gøre folk interesseret i at læse din artikel. Overskriften skal med andre ord fange folks opmærksomhed lige med det samme.
En god overskrift tager udgangspunkt i menneskets basale behov
Mennesket har to basale behov: at opleve glæde og undgå smerte. Den vigtigste ting er derfor at gøre et af disse behov til en del af din overskrift. Lige fra starten skal dine læsere være i stand til at se, hvad de kan få eller hvad de kan undgå.
Tilbyd det dine læsere efterspørger eller løs deres problemer. Dette kan i øvrigt ses som en god grundlæggende tanke med henblik med at lave en hjemmeside. Skriv dine tekster for at hjælpe andre.
Sådan opbygges den gode overskrift
En god overskrift kan skrives i forskellige stilarter. Her kommer nogle af de mest populære typer, der igen og igen har vist sig at fange folks interesse.
- Begynd med ordet “sådan” eller tilsvarende. Selvom det kan virke meget simpelt så virker det rent faktisk. Sådan laver du… Lær hvordan du.. etc. Ved at skrive en overskrift af denne type fortæller du med det samme hvad folk kan få ud af læse din artikel.
- Stil et spørgsmål. I det øjeblik du stiller et spørgsmål sætter du omgående dine læseres tanker i gang. En af de mest kraftfulde egenskaber i den menneskelige hjerne er evnen til skabe billeder. Bliver vi stillet et spørgsmål kan vi ganske enkelt ikke undgå at begynde at skabe billeder og allerede her, har du fanget dine læseres opmærksomhed. Hvordan laver jeg…. Hvordan køber jeg…Hvor finder jeg… etc.
- Tag udgangspunkt i noget der gør at folk føler de kan miste noget / blive sat tilbage i forhold til andre – hvis de ikke læser din artikel . Sådan undgår du… Undgå bitre fejl når du… Læs her før du køber… Begår du disse typiske fejl… Hemmeligheden bag… afsløret.
- Top lister. Selvom de er set masser af gange er top lister stadig oplagt mulighed for at fange folks opmærksomhed. Top 10: Danmarks billigste… Top 20: Årets mest populære… Top 14 over de bedste… Disse lister kan selvfølgelig også kombineres med hvad dine læsere kan undgå af problemer ved at læse liste. Top 5 fejl nye hjemmeside ejere begår etc.
Overordnet er det vigtigste at du spiller på det følelsesmæssige og samtidig undgår at din overskrift ligner en reklame. Vi bliver i dag konstant bombaderet med reklamer og sorterer automatisk alt fra der ligner en reklame. Så overskrifter som “Spar 10% på alle dine indkøb med et SuperBuy kort!” holder ikke på nettet mere (eller andre steder for den sags skyld).
Google & titlens / overskriftens længde
Når Google viser din overskrift (title) i søgeresultaterne er der en begrænsning på antallet af karaterer der vises. Er din overskrift længere end omkring 67 karaterer vil den resterende del bliver erstattet af “…” i Googles resultater. Sørg for at din title er kortere end dette.
Selve overskriften inde på din side kan sagtens være længere end dette, men uanset er det vigtigst at dine overskrifter ikke bliver alt for lange.
At skrive overskrifter der sælger er en kunstart i sig selv
Skriger din overskift reklame, klikker folk sig sjældent videre og ind på din hjemmesideside. At få formuleret en god overskrift er en kunstart i sig selv. Især når du også skal tænke søgemaskineoptimering ind i dine overskrifter / side titler. Med lidt øvelse og tanke på dette er du langt bedre stillet end de fleste andre hjemmesideejere.
Skriv et svar