Hvordan skriver jeg gode tekster til nettet?

Godt indhold er din hjemmesides sjæl, mindre kan ikke sige det. Når det kommer til at lave en hjemmeside er det nemt at lade sig distrahere af alt det tekniske og glemme det vigtigste – indholdet. For en succesfuld hjemmeside er teksterne et af de absolut vigtigste elementer.

Designet og de tekniske detaljer er også vigtige når det kommer til at skabe en succesfuld hjemmeside, men formålet med alt det bagvedliggende er udelukkende at sætte fokus på dit indhold. Det er igennem dit indhold at du kan få dine brugere til at foretage den handling du ønsker. Nøgleordet for hele denne sektion er derfor “skriv til nettet”.


Sådan skriver du overskifter der sælger

Det første og vigtigste enkeltstående element i dine tekster er overskriften. Det er overskriften der skal få folk til at læse dine tekster. Fanger dine overskrifter ikke folks opmærksomhed vil grundteksten oftest være lige meget.

Lær hvordan du skriver overskrift der sælger

Sådan får du folk til at læse dine artikler på nettet

Når du først har fanget dine læseres interesse med overskriften ser de teksten lige under, denne tekst kaldes manchetten. Skriv en god manchet til nettet og langt flere vil læse dine artikler.

Lær hvordan du får folk til at læse dine artikler på nettet

Sådan skriver du en god artikel til nettet

Efter at dine læsere først er blevet fanget af overskriften og efterfølgende er via manchetten blevet mere interesseret, kommer de til grundteksten. Lær hvordan du opbygger en god grundtekst og derved en samlet god artikel. Skriv til nettet og øg chancen for dine artikler bliver godt modtaget af dine besøgende.

Lær hvordan du skriver en god artikel til nettet

6 kommentarer til “Hvordan skriver jeg gode tekster til nettet?”

  1. God artikel med mange gode elementer. En ekstra tilføjelse vil desuden også være, at det er en god idé at sørge for, at man ikke skriver alt for lange tekster men i stedet for blot sørger for at komme ind til sagens kerne. De færreste besøgende gider at læse en hel roman.

    Mvh.
    Kristian

    Svar
    • Her vil jeg så sige at den rigtige længde af en artikel afhænger af hvad du skriver om. Har du en nichehjemmeside kan gennemarbejde og dybdegående artikler være en kæmpe fordel.

      Formår du at skrive en artikel der er en resurse i sig selv, vil den kunne tiltrække super gode links fra andre hjemmesider, som ellers ville være umulige at anskaffe. Ud over det er Google rigtig glad for lange artikler. Ikke at man bare skal skrive en masse ord for ordenes skyld, der skal selvfølgelig være fakta og research bagved.

      Skal jeg f.eks. købe et nyt digitalkamera vil jeg gerne vide så meget som muligt om kameraet før jeg køber. Var der en der havde skrevet nogle tusind ord og det bedste kamera på markedet ville jeg gerne læse denne artikel og efterfølgende måske købe gennem deres links. Jeg ville i hverfald helt sikkert kigge på resten af deres hjemmeside.

      En lille artikel på et par hundrede ord ville ganske enkelt ikke være dækkede for dette emne og chancen for et efterfølgende salg, sign-up til et nyhedsbrev eller ligende ville være langt mindre.

      Så alt efter emnet læser / skimmer de besøgende gerne en hel roman og lange artikler har absolut også en stor styrke i forhold til gode placeringer i søgeresultaterne. Samtidig kan lange artikler være med til at opbygge dit brand så du med tiden vil blive set som en autoritet inden for dit emne :-)

      Svar
  2. Hej Anders. Jeg kan meget godt lide den måde, du har delt artiklen op i tre under-artikler.
    Hvad med illustrationer/fotos i relation til teksterne? Nogen tips til samspillet mellem de to?
    Mvh Stefan

    Svar
    • Hej Stefan. I dag ville jeg nok have lagt indholdet i en artikel og så sat indholdsfortegnelse i toppen. Dette ville gøre det hurtigere for brugerne at finde den info de søger. Samtidig ville det kunne holde brugerne længere på artiklen, hvilket også er vigtigt, da Google i dag vægter “Time on Site, højere i deres raking algoritme.

      Med hensyn til fotografier er det bedste, hvis du selv tager billederne. Herved har du noget helt unikt på din hjemmeside, som ikke findes andre steder på nettet. Når det så er sagt er det de færreste der har tiden til at gøre dette.

      Jeg prøver derfor så vidt muligt at købe billeder der kan understøtter det teksten handler om. I lange artikler er det vigtigt at have flere billeder, da artikler ellers let bliver en “wall of text”, hvilket de færrest kan overskue.

      Infografikker er noget af det bedste du kan ligge ind i dine tekster. Herved kan du præsentere relevant indhold, på en måde som brugeren let kan skimme. Til at lave Infografikker kan du f.eks. bruge Canva.

      Er dine infografikker rigtig gode, vil de rent faktisk også kunne tiltrække nogle indgående links :-)

      Svar
      • Hej Anders,
        Tak for svar – ja, det er vel snart på tide at kaste sig over det med at lave infografik:-0 Det føles bare så omstændigt. Jeg har altid prøvet at undgå det:-)
        Godt arbejde,
        Mvh Stefan

        Svar
        • Ja, det heller ikke fordi jeg selv har masser af infografikker, det er dog noget jeg arbejder på at få ind i mine hjørnestensartikler.

          Hvis det er til artikler hvor der er høj konkurrence på keywords, tror jeg godt det kan betale sig. Det kan måske lige give det til sidste skub, til at få en placering over konkurrenten. Og så er infografikker jo gode og overskuelige for brugerne :-D

          Svar

Skriv en kommentar