Der er meningsløst at bruge tid på at lave en hjemmeside omkring et emne ingen er interesseret i. Det som vi gør nu er at finde det emne der har det største potentiale. Vi vil altså se nærmere på hvor meget konkurrence der og om det overhovedet er muligt at tjene penge på det du gerne vil skrive om.
Uanset hvad du vil skrive om handler det, for langt de fleste ;-), om at folk skal kunne få glæde ud af det du skriver. Ved at lave lidt research først og bruge de rigtige ord vil du have større chance for det du har på hjertet vil blive læst af andre.
Selvom du har ingen intentioner om at tjene penge på din hjemmeside, kan det derfor stadig være en fordel at læse denne sektion.
Brug Google AdWords til undersøge hvad folk søger efter
Den første du til skal gøre er at gå ind på Google AdWords Keyword Planner og taste dit primære søgeord ind. Hvis du f.eks. har valgt at lave en hjemmeside om computere taster du “computer” ind og Adwords vil nu vise dig hvor mange søgninger der er på nøgleordret. Samtidig kommer AdWords med en masse andre forslag til søgninger der ligger tæt op af det indtastede ord.
Bemærk: for at dine resultater bliver brugbare så husk at sætte din region til Danmark, sprog til dansk og søgeordstype til [eksakt]. I øvrigt er tallene som AdWords kommer med kun grove overslag, men de kan godt bruges som en indikator på antallet af søgninger pr. måned. Hvor mange af disse søgninger du vil blive fundet på afhænger af hvor godt du formår at få din side placeret i søgeresultaterne.
Kommer AdWords med en lang liste af forslag til alternative søgninger inden for din niche, er dette også et positivt tegn. De individuelle dokumenter på din hjemmeside skal nemlig optimeres således at de dukker op på så mange forskellige søgeord som muligt. Med mange relevante ord har du altså et godt udgangspunkt for at søgeoptimere dine tekster. Du kan læse mere om hvad søgemaskineoptimering er under markedsføring online.
Mange søgninger er ikke nødvendigvis en god ting
I dette tilfælde fortæller AdWords os at der er over 9.900 søgninger om måneden på nøgleordet ” computer” Folk er altså helt sikkert interesseret i at lære mere om computere. Det negative ved dette er at konkurrencen inden for dette sikket også er meget høj og det derved vil være meget svært at få gode placeringer i Google’s søgeresultater og andre steder.
Lad os derfor prøve en anden søgning, noget der er lidt mere specifik, f.eks. “bærbare computere”. Dette giver os 4.400 resultater, dette fortæller os at konkurrencen mindre, men at der stadig er et rimeligt antal af søgninger hver måned.
En søgning på Google vil give et estimat af hvor meget konkurrence der er i din niche
For at finde ud af hvor meget konkurrence der er i en niche, åben Google og fortag en søgning på dit / dine søgeord. Vær sikker på at du bruger ” ” rundt om dine søgeord. Dette gør at Google kun viser de sider der anvender dine søgeord i den indtastede rækkefølge. Jo færre resultater Google kommer frem med og jo flere søgninger der optræder i AdWords keyword tool jo bedre.
I øvrigt er det en rigtig god ide at kigge på hvilke sider der ligger øverst i resultaterne efter en søgning. Hvor svært det er at komme til tops, afhænger også i høj grad af hvor stærkt dine potentielle konkurrenter står.
Efter en søgning på “bærbare computer” viser det sig at der er mange store sider der ligger øverst i resultaterne. Konkurrencen om pladserne på side et er altså forholdsvis høj. Efter et nærmere kig på resultaterne viser det sig dog at meget få af siderne direkte har specialiseret i bærbare computere. Der vil altså inden for denne niche være en god mulighed for at få nogle gode placeringer på ord der ligger tæt op at “bærbar computer”.
Med ordet “bærbar computer” har vi har vi sikret at vores niche er præcis og derved lever vi op til det krav vi stillede under hvad er et godt emne til min hjemmeside: at dit emne skal være specifikt, men ikke for specifikt.
I dette tilfælde ville jeg altså vælge den mindst konkurrenceprægede niche og lave en side omkring bærbare computere. Bemærk at denne niche højst sandsynligt ville tage en del tid at få gode placeringer i, men potentialet i denne niche opvejer helt klar dette.
Søgninger fortæller hvad vi gerne vil lære mere om
Nu kan det måske virke som om at vi kun kigger på om et søgeord er godt eller ej. Men faktisk er søgeord en rigtig god måde at se på om der er interesse for et emne. De mange tusinder søgninger der blive foretager hver eneste dag afspejler hvad vi gerne vil lære mere om. Det er dog vigtigt at du ikke kun vurderer et emnes potentiale ud fra et enkelt søgeord. Måske søger folk med helt andre ord, undersøg derfor om der kunne være flere alternative søgeord.
Husk også at Googles søgeresultater ikke er den eneste måde at markedsføre din hjemmeside på. Selvom der er høj konkurrence på dine primære søgeord kan din side markedsføres via mange andre kanaler. Google er dog den mest oplagte kanal for begyndere, da søgemaskineoptimering både er gratis og sender meget målrettede besøgende videre til din hjemmeside.
Hej Anders
Jeg havde stor glæde af at læse din gratis guide “Sådan laver du din egen hjemmeside”.
Jeg arbejder inden for sprog og oversættelse og gik fluks i gang med at finde søgeord via Google Keyword Planner. Jeg loggede ind med min google-konto, men jeg bliver bedt om at oprette en kampagne, før jeg kan gøre mere. Kan det virkelig passe, at jeg skal oprette en kampagne, før jeg kan indtaste primære søgeord mm. i Keyword Planner?
Mange hilsener
Charlotte
Hej Charlotte. Herligt at du kan bruge guiden 😀
Det er mange år siden jeg selv oprettede min første kampagne i AdWords, men du skulle gerne kunne bruge værktøjet uden at oprette en kampagne. Du kan bruge dette link: https://adwords.google.com/um/Welcome/Expert
Efter du har udfyldt skulle du kunne klikke på tools i topmenuen. Bemærk at hvis du over længere tid ikke opretter en kampagne risikere at din konto bliver suspenderet.
Alternativt kan du bruge https://neilpatel.com/ubersuggest/ – der behøver du slet ikke at logge ind 🙂