Opstart af eget firma – Gode råd til dig som vil være iværksætter

Start af iværksætter firmaHvilke regler gør sig gældende når jeg starter eget firma. Skal jeg have et cvr. nr. og være momsregistreret? Hvilke udgifter kan jeg få fradrag fra?

Før du begynder at tjene penge på din hjemmeside er det relevant for dig at sætte dig lidt ind i reglerne . I denne artikel kan du derfor lære hvor meget du må tjene før du skal momsregistreres, hvor meget du skal betale i skat af dit overskud, hvad et cvr. nr. er og hvordan du lettest laver et regnskab.

Bemærk at jeg i denne artikel tager udgangspunkt i at du ønsker at starte en enkeltmandsvirksomhed. I enkeltmandsvirksomheden gør følgende sig gældende:

  • Der er kun én ejer
  • Alle virksomhedens aktiver tilhører ejeren. Det vil sige at alt af værdi i virksomheden, varelager, hjemmeside, computere osv. tilhøre dig.
  • Ejeren hæfter for alt der har med virksomheden at gøre. Har du underskud er det altså dig selv der skal betale.

Hvad er et cvr. nr. og skal min virksomhed have et?

CVR-nummeret er en virksomheds unikke identifikationsnummer. Du bruger dette nummer når din virksomhed skal identificeres i forbindelse med offentlige instanser og på dine fakturaer.

Som udgangspunkt behøver din virksomhed ikke at have et CVR-nummer. Du kan kan altså sagtens starte dit eget firma uden at registrere firmaet med et CVR-nummer. Er din momspligtige omsætning under 50.000 kr. om året er det nemlig frivilligt om du vil registreres eller ej.

Virksomhedstregisering foretages online og det eneste der kræves er at du har din NemID klar. Du registrerer din egen virksomhed på virk.dk -og ja det er helt gratis at registrere en personligt ejet virksomhed.

Hvad er moms og hvilken betydning har det for min iværksættervirksomhed?

Moms er en skat der pålægges den værdiforøgelse en vare får, når den går igennem forskellige distributionsled.

Det er penge du opkræver på vegne af skat og dermed også betaler tilbage til skat. Reelt påvirker momsen altså slet ikke din virksomhed eller dens overskud. Momsen i danmark er 25% og pålægges prisen du vil have for en vare.

Sælger du en vare som du gerne vil have 100 kr. for skal du lægge 25 kr. (salgsmoms) oven i således at salgsprisen bliver 125 kr. Køber du vare til din virksomhed vil der ligeledes være 25% lagt oven i købsprisen.

Køber du vare med henblik på eget forbrug i virksomheden eller videresalg kan du trække købsmomsen fra. For at kunne trække købsmomsen fra skal din virksomhed være momsregistreret.

Hvilke muligheder har jeg for fradrag i mit firma?

Har du f.eks. telefonudgifter, husleje, køber en ny computer eller andre vare udelukkende til brug i firmaet kan du få fradrag for disse ting. Du skal kun betale skat af dit overskud i firmaet og de ting du køber til brug i firmaet er dermed skattefrie. Fradragene bliver trukket fra når du laver dit skatteregnskab i slutningen af året.

Sidder du som mange andre iværksættere hjemme i din egen lejlighed / hus og bruger du nogle af tingene til privat formål, skal der laves en procentvis udregning på hvor meget du bruger til private formål. Du kan altså ikke trække det fulde beløb fra hvis du bruger nogle af tingene privat.

Bemærk at enkeltmandsvirksomheder og personligt ejede virksomheder ikke behøver at lave en årsrapport. Årsrapporten er en detaljeret opgørelse over indtægter og udgifter i din virksomhed. Som enkeltmandsvirksomhed skal blot udfylde den udvidede selvangivelse som du automatisk får tilsendt når du har registreret dit firma med CVR-nummer.

Sådan laver du nemt et skatteregnskab og får automatisk udregnet moms

Nu sidder du måske at tænker at alt dette virke ganske kompliceret, men det behøves det ikke være. Min anbefaling er at du opretter en gratis konto til regnskabsprogrammet Dinero. Herved skal du blot løbende tilføje tallene fra de fakturaer du modtager når du køber noget til firmaet eller sælger en af dine ydelser / produkter. Dinero sørger så selv for at regne alle tallene ud for dig.

Herved kan du nemt indberette og betale moms hvert kvartal (hvis du er momsregistreret). Sidst på året er det blot et spørgsmål om at indsætte de relevante tal fra Dinero på den udvidede selvangivelse du som ejer af en enkeltmandsvirksomhed modtager fra skat.

Har du mere specifikke spørgsmål omkring omkring CVR-nummere, fradrag, moms og skat kan jeg anbefale dig at læse mere på virksomhedsguiden.dk.

Ønsker du at oprette et firma, lave din egen hjemmeside eller noget helt andet, er regnskab og moms på ingen måde en forhindring. Med et godt regnskabsprogram og de basale termer på plads er det bare med at komme i gang.

3 kommentarer til “Opstart af eget firma – Gode råd til dig som vil være iværksætter”

  1. Hej Anders, jeg og en veninde har oprettet en Facebook business page med 2 grupper der tilhører den. Nu vil vi gerne i gang med at lave en funnel og ads. Vi har hørt at man også skal have en hjemmeside samt cvr nr og navn på vores forretning for at kunne lave funnel og ads. Men nu er vi forvirrede, nogle har fortalt os at det koster en masse penge at oprette dette, men nu har jeg lige set på din hjemmeside at man sagtens kan gå ind på virk og selv hurtigt og gratis kan oprette et firma med navn og få et cvr nr. Vi sælger ikke noget hverken på Vores Facebook side eller hjemmeside så der ikke noget salg involveret da vi kun er interesseret i at få leads via ads’en/Facebook siden. så er det rigtigt forstået at så kan vi godt oprette cvr/navn på “forretning” gratis og uden at det kræver at vi skal gøre en masse andre ting? bh Nana

    Svar
    • Hej Nana. Hvad det koster afhænger hvilket type virksomhed der er man opretter. Som jeg skriver i artiklen herover er det gratis at oprette en enkeltmandsvirksomhed.

      Dette er også gratis at oprette et Interessentskab (I/S), hvilket svare til en enkeltmandsvirksomhed, men hvor der er registret to ejere. Dette betyder bl.a. at i hæfter solidarisk for en evt. gæld der opstår i firmaet. Kan gælden ikke indgives ved den ene. bliver 100% af gælden opkrævet af den anden ejer – hvis muligt. En risiko i skal have med i overvejelserne.

      Kommer firmaets omsætning over 50.000 kr. skal det momsregistreres. Man kan dog godt lade sig momsregistreret fra start, hvilket kan være en fordel afhængigt af hvordan ens forretning er opbygget. Det giver så lidt mere arbejde rent regnskabsmæssigt.

      Ønsker man at sikre hinanden bedre økonomisk er et Aps vejen frem. Her er dog stregerne krav til regnskab, og samtidig skal firmaet have en selvskabskapital på min. 40.000 kr. I skal altså indskyde 40.000 kr fra start for at kunne oprette et aps. Samtidig skal i have revisor eller advokat til godkende jeres selvskabskapital.

      Så ja i kan godt oprette et Interessentskab (I/S) uden at det koster jer noget. I hæfter så solidarisk for det som den anden foretager sig, på vegne af firmaet.

      Svar

Skriv en kommentar