Hvad er Google PageRank – Har PageRank betydning for min placering?

PageRank er en værdi fra 0 til 10 som Google tildeler alle websites eller hvert enkelt dokument de har indekseret. Meget forsimplet kigger Google altså på hvilke links der peger på dine dokumenter og kvaliteten af disse links.

Google har deres egen algoritme der kigger på mange forskellige parameter for at give en side dens PageRank. Ved downloade Google Toolbar vil du altid kunne se hvilken PageRank en given side har.

Er der en sammenhæng mellem pagerank og min placering i søgemaskinerne?

Nej. Man kan på ingen måde sige at siderne i Googles søgeresultater bliver ranket efter hvilken PageRank de har fået tildelt. Google kigger nemlig også på en lang række andre faktorer når de beregner hvor din side skal placeres i søgeresultaterne.

Hvis din pagerank falder eller stiger vil det ikke have direkte sammenhæng med dine hjemmesides placeringer. En side der har PageRank 2 vil altså sagens kunne ligge over en side der har PageRank 5 i Google.

Din PageRank er derudover baseret på et tal der kun opdateres hver 2-4 måned. Dine placeringer i søgemaskinerne bliver løbende opdateret. Dette er endnu en grund til at PageRank er en dårlig indikator på din hjemmesides fremtid.

Hvordan bestemmer Google så min reelle placering i søgeresultaterne?

Google kigger på flere hundrede faktorer når det kommer til at placere en hjemmeside. Én af de faktorer er PageRank. Her er mit gæt på de vigtigste faktorer Google kigger på, når de vurderer din hjemmeside placering i søegeresultaterne. Dette kan også kaldes for en sides TrustRank vurdering.

Dit domænes historie

Google kigger på dit domænes historie når det skal vurderer des værdi. Jo ældre domænet er og jo længere det har handlet om de samme emner jo bedre. Er det samtidig løbende blevet opdateret med nyt indhold og har det aldrig været brugt til nogen form for spam, ja så er det et stort plus.

Indholdet på din hjemmeside

Er dit indhold unikt og af rigtig god kvalitet, ja så er det er stort plus i Google. Er dine tekster samtidig skrevet på en måde så det er nemt for søgemaskinerne at finde ud hvad teksterne handler om, ja så er det endnu et plus.

Opbygningen af din hjemmeside

På det rent tekniske plan er det vigtigt at dine side er optimeret til søgemaskinerne. F.eks. må det ikke være muligt at få adgang til det samme indhold flere steder (Dublicate Content) Mængden af kode bør også minimeres så fokus kommer på dine tekster. Din interne linkstruktur skal være optimeret til søgemaskinerne.

Kvaliteten af de links der peger på din side

Er de links der er peger på din hjemmeside kommet på en naturlig måde, vil det være et plus i Google. En naturlig måde er at linksne kommer løbende og fra mange forskellige typer af sider. Kommer mange af dine links fra hjemmesider der omhandler samme emne som din, ja så er det et ekstra godt.

Har du for eksempel købt dig til links eller på andre måder forsøgt at manipulere for meget med eksterne links, ja så trækker det i den negative retning. Dette kræver selvfølgelig at Google har detekteret dette, men det bliver Google hele tiden bliver bedre til. Sørg for at bruge forskellige links tekster.

Min PageRank er grå, er det et dårligt tegn?

En grå PageRank betyder oftest at Google endnu ikke har indekseret det pågældende dokument. Oftest er det eneste du skal gøre altså at vente på at Google finder frem til dit nye dokument.

En grå PageRank bar kan dog også betyde at din side er blevet fjernet fra Googles indeks. Dette kan ske hvis din side eller dit dokument er røget ind i et af Googles spam filtre. Dublicate Content (DC) på din hjemmeside kan også være en grund til en grå PageRank bar.

Er du i tvivl om du er med i Googles indeks kan en søgning på “site:ditdomæne.dk” hurtigt afgøre om din side er røget ud eller ej

5 kommentarer til “Hvad er Google PageRank – Har PageRank betydning for min placering?”

  1. Hej Webdesigner
    Tak for en lettilgængelig artikel om pagerank. Jeg har netop købt mig til et link i en linkdatabase med en DA på over 50, som nogle af mine branche kollegaer også er på. Jeg har været i tvivl om det er det rigtige da det jo ikke handler om vores branche, men for mig virker som om jeg manipulerer min webside frem. Denne artikel hjælp mig til afklaring om, at min vej overvejende skal gå gennem link med brancherelevant indhold fremfor linkdatabaser.
    Rigtig god dag.
    Dbh. Thomas
    https://thomaswibling.dk/

    Svar
    • Hej Thomas. Ja, en god blanding af forskellige typer af links er vejen frem.

      Nu ved jeg ikke om du laver videoer, hvis du gør (eller går i gang med det) har du en rigtig god mulighed.

      Ved at indlejre en YouTube video, du selv har lavet, i dine artikler, kan du skabe et mere personligt forhold til dine besøgende. Samtidig kan du holde dine brugere længere på din hjemmeside, og i sidste ende få nogle naturlige links (på bagrund af at du gør noget ekstra ud af dit indhold). I din YouTube description linker du så direkte til din artikel med uddybende information.

      Det er i stigende grad vigtigt at du fremstår som en autoritet i Googles øjne. Min personlige holdning er at video er en af de bedste metoder til dette. Video er væsentlig del af min egen fremadrettede strategi. Overall er video et stort plus for hjemmesiden :-)

      I øvrigt ligger det med video lige til højrebenet, i og med du arbejder med coaching. Videoer vil helt klart kunne bringe flere kunder.

      Svar
      • Hej Anders
        Mange tak for dit positive svar. Jeg bruger ikke ret meget videoer lige nu. Det er måske noget jeg vil bruge mere senere, men lige nu er det 95 procent tekster.

        Ved du om links fra LinkedIn-opslag tæller i forhold til at blive mere attraktiv i Google?

        Du kan se et af mine oplag her: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7028270646161743872/ som linker til denne artikel på mit website: https://thomaswibling.dk/snooze-knappen-til-en-bedre-hverdag/.

        Rigtig god dag.

        Svar
        • Hejsa. Jeg mener at alle links på linkedin er nofollow. Dette betyder at værdien der overføres af linksne er yderst begrænset.

          Du kan dog godt få noget ud af det indirekte da omtale, delinger, kommentarer osv. ses som et positivt signal for dit domænenavn (i Googles optik).

          På linkedin ville mit klare fokus dog være på brugerne, svarer på alle deres spørgsmål og i sidste at ende få dem over på min hjemmeside. :-)

          Svar

Skriv en kommentar