Der findes en masse sejlivede myter når det kommer til at lave din egen hjemmeside. I denne artikel ser vi på nogle at de mest dominerende.
Myte: Vil du have en professionel hjemmeside er den eneste mulighed at hyre et webbureau
Fakta: Du kan i dag sagtens selv lave en professionel hjemmeside. Det er ikke længere nødvendigt at kunne programmere og designe for selv at få en hjemmeside. Et system som WordPress kan du nemt selv installere og professionelle designs som Genesis kan købes til $99 (oversat til dansk). For at få den bedst mulige løsning kræver det dog at du finder en god guide til hvordan du sætter det hele professionelt op.
Myte: Der er ingen grund til at betale for webhosting når man kan få det gratis
Fakta: Vælger du at lægge din hjemmeside hos et gratis webhotel risikere du at din hjemmeside er væk fra den ene dag til den anden uden du kan gøre noget. Samtidig risikere du at din hjemmeside ofte er nede og at der ikke er muligt at få nogen form for support. Meget svingende hastigheder er også kendetegnet for de fleste gratis webhoteller. Det anbefales derfor at købe plads på et webhotel som Simply (18,-) og undgå de mange problemer ved gratis hosting.
Myte: Det er besværligt og koster en masse penge at selv at lave en hjemmeside
Fakta: Du kan i dag lave en professionel hjemmeside meget billigt og uden noget teknisk kendskab fra starten. Vælger du at følge anbefalingerne her på siden vil du have en engangsudgift på ca. 750,- for at få en din egen hjemmeside. Efterfølgende vil din udgift være ca. 150,- om året.
Det eneste det kommer til at koste dig noget ud over dette er lidt af din tid til at sætte det hele op og sørger for at WordPress og dine plugins bliver opdateret. Dette gøres med et par enkelte klik.
Myte: Designet på en hjemmeside er ikke vigtigt, det er indholdet der tæller
Fakta: Både designet og indholdet er vigtigt for at skabe den bedst mulige hjemmeside. Indholdet på en hjemmeside er meget vigtigt, da det er det som gør at brugerne vender tilbage. Designet gør at brugerne nemt kan finde rundt og sikre at de får det bedst mulige indtryk fra starten.
Myte: Alle har styr på hvordan man bruger internettet og hjemmeside
Fakta: Der er stadig mange der ikke er skarpe når det kommer til at navigere rundt på nettet. Der er derfor vigtigt at din hjemmeside er opbygget så logisk som muligt. Brugerne skal nemt kunne finde det de søger. Jo lettere der er at finde en løsning på de spørgsmål de sidder med jo større er chancen for de vender tilbage.
Myte: Det er ligemeget hvilken domæneendelse min danske hjemmesides har
Fakta: Er din hjemmeside henvendt til danskere bør den altid ligge på et .dk domæne. I forhold til søgemaskinerne har endelsen ingen betydning, men det har den for dine brugere. Vi danskere stoler ganske enkelt mere på hjemmeside når den ligger på et .dk domæne. Udover dette prøver vi altid først med .dk når vi taster adressen direkte ind i browseren og over telefonen er .dk nemmere at forklare end f.eks. et .info eller .nu domæne.
Myte: Det er nødvendigt at have et exact match domæne for at få gode placeringer i Google
Fakta: For en del år tilbage havde det stor betydning for placeringer om ens domæne indeholdt ens søgeord som f.eks. www.lav-din-egen-hjemmeside.dk. Rigtig mange af de sider der lå på side et i Google var derfor exact match domæner. Betydningen ved at have søgeord i dit domæne er i dag minimal. Du kan derfor sagtens få gode rankings selvom dit domæne ikke indeholder dit primære søgeord.
Myte: Den bedste måde at tilmelde din hjemmeside til Google er ved at bruge Googles egen tilmeldingsformular
Fakta: Langt den hurtigste og mest naturlige måde at få din hjemmeside med i Googles søgeresultater er ved at lave nogle links til din hjemmeside. Dette kunne f.eks. være et link fra debatten på amino, Facebook eller andre hjemmesider hvor du er aktiv. Herved vil Googles søgerobotter automatisk følge dine links og indeksere din hjemmeside. Dette sker typisk i løbet af et par dage.
Myte: Jeg får bedre placeringer i søgemaskinerne hvis jeg køber en masser domæner og henviser den til min egen hjemmeside
Fakta: Det er ingen SEO fordel i at redirecte en masser domæner til dit hoveddomæne.
Myte: Hvis jeg har en masse godt indhold på min hjemmeside kommer brugerne af sig selv
Fakta: Udgangspunktet for at få succes med din hjemmeside er rigtig nok indholdet. De besøgende kommer dog ikke af sig selv. Du er derfor nødt til løbende at arbejde på at få flere links til din hjemmeside og at markedsføre din hjemmeside med video på YouTube, Google+, Facebook, Twitter, relevante forums osv.