Du har installeret WordPress på dit eget webhotel og domænenavn, men hvordan laver du den bedst mulige opsætning til søgemaskinerne?
I denne guide ser vi nærmere på hvilke ting du skal gøre, således at du kan få de bedst resultater i Google. Det du finder herunder er altså de vigtigste ting du skal gøre, efter du har installeret WordPress.
Som det kan ses i guiden herunder er der en del tekniske elementer der skal spille sammen. Følg guiden, så får du det helt rette udgangspunkt, for at skabe en succesfuld hjemmeside.
Indhold
Søgemaskineoptimering af WordPress
For at kunne opnå de bedste resultater i Google, er der en række tekniske ting der skal være på plads fra start. Laver du ikke denne opsætning, vil du ganske enkelt ikke få så gode resultater i Google.
I danmark foretages over 90% af alle søgninger i Google, det er derfor vores fokus er her. De nedenstående opsætninger, er dog lige så vigtige i forhold til alle andre søgemaskiner.
Bemærk at rigtig mange faktorer spiller ind, når det kommer til få placeringer på side et i Google. Det vi gennemgår herunder er den tekniske “On-Page” opsætning. Forvent derfor ikke at du nu, med et trylleslag, kommer frem på side et i Google.
Opsætningen herunder er udgangspunktet. Herefter skal du i gang med at producere masser af godt indhold, bygge links til din hjemmeside, og på anden vis skabe opmærksomhed omkring din hjemmeside eller blog.
Optimering af linkstruktur – Permanente links
Når det kommer til søgemaskineoptimering, holder WordPress styr på det meste for dig. Men et af de steder du skal sætte ind fra start, er ved linkstrukturen.
Fra start er WordPress oftest sat op, så dine URL’er (webadressen) ser således ud:
Ud fra ovenstående URL, kan hverken Google eller brugerne se hvad din artikel handler om. Dette er på ingen måde optimalt i forhold til Google, eller brugervenligheden for den sags skyld.
Vi skal altså ændre strukturen til en søgemaskinevenlig URL, der kort og præcist fortæller hvad artiklen handler om:
Tip: Hvis du ikke allerede er logget ind i admin-delen af WordPress gør du således:
1) I din browsers adressefelt indtaster du: ditdomænenavn.dk/wp-admin/
2) I loginboksen der kommer frem indtaster du nu det brugernavn og password du valgte under installation af WordPress.
1) For at ændre URL strukturen i WordPress, skal du ændre dine permanente links. Klik derfor på Indstillinger i venstre menu og derefter på “Permanente links”.
2) Vælg nu “Navn på indlæg” og klik derefter på knappen “Gem ændringer” i bunden af siden
Når du fremadrettet opretter en side eller et indlæg i WordPress, kan du nu selv bestemme hvordan din URL skal se ud. Sørg for at alle dine URL-navne er korte, unikke og beskrivende. Dette vil give dig de bedste resultater.
Obs: I forbindelse med URL’er er det vigtigt at de altid forbliver de samme. Når du først har indtastet et URL-navn og lagt siden eller indlægget online, må du altså ikke ændre URL’en. Ændrer du i dine URL-navne vil Google møde døde links. Har du indgående links til artiklen, vil værdien af disse links også gå tabt.
Installation af Yoast SEO – Optimering af WordPress
Et af de bedste plugins til søgemaskineoptimering i WordPress hedder Yoast Seo. Dette plugin sørger for at alt bliver sat korrekt op i forhold til søgemaskinerne.
Samtidig giver det dig nogle gode tips til, hvordan du optimere dine tekster bedst muligt. Yoast SEO kan altså hjælpe dig med at få bedre resultater i Google. Jeg bruger selv Yoast på alle mine WordPress hjemmesider og kan på det varmeste anbefale Yoast.
1) For at installere Yoast klikker du først på Plugins og derefter på “Tilføj nyt”. Indtast nu “yoast seo” i søgefeltet.
2) Klik så på knappen “Installér nu”, vent et øjeblik, klik derefter igen på knappen, der nu har ændret navn til “Activate”. Du bliver nu taget til plugin oversigten og ser teksten “Plugins aktiveret” i toppen af siden.
3) Hvis du kigger i venstre menu, har du nu fået et nyt menupunkt der hedder SEO. Klik derfor på “SEO” i venstre menu. Det første du skal gøre at køre opsætningsguiden. Klik derfor på linket i toppen.
4) I den første del af guiden vælger du mulighed A. Herefter følger du resten af guiden, hvor du lader de resterende valgmuligheder bliver hvor de er. Du kan dog med fordel tilføje data om din virksomhed i punkt 3 af opsætningsguiden.
Til slut kommer du til punkt 9, og klikker så på knappen “Luk guiden” i bunden.
Søgemaskineoptimering af indlæg og sider
Det næste vi kigger på, er hvordan du optimere dine indlæg og sider. Ved at optimere dine sider øger du dine chancer væsentligt, for at få gode placeringer i Google.
1) Opret først et nyt indlæg ved at klikke på Indlæg ->> Tilføj nyt
2) Dette vil tage dig til blok-editoren i WordPress. Går du ned i bunden af indlægget vil du se en ny formular kaldet Yoast SEO. Her kan du indtaste de Meta data som Google ofte vælger at bruge i søgeresultaterne.
Start med at placere markøren i feltet og slet nu (med backspace) punkterne Title, Page, Separator og Site title. Ellers vil der automatisk blive indsat en titel, hvilket vi ikke ønsker.
Tip: Hvis du vil ændre hvad der automatisk bliver indsat i feltet SEO-titel, kan du gå ind under “Visning af søgeresultater” ->> Indholdstyper ->> og finde feltet SEO title.
3) De vigtigste felter i formularen er Fokus-søgeordsfrase, SEO-titel, Korttitel og Meta beskrivelse.
Fokus-søgeordsfrase: Indtast det søgeord du vil optimere indlægget til. Herefter vil Yoast komme med gode råd til hvordan du optimere din tekst, titel, meta beskrivelse og meget mere. Jeg indtaster søgefrasen “lav en hjemmeside”, da det er det mit indlæg kommer til at handle om.
SEO-titel: Her kan du indtaste den titel der kommer til at stå i søgeresultaterne . Hvis det er muligt så skriv gerne din søgefrase i titlen, så fortæller du Google præcis hvad dit indlæg handler om.
Sørg for at sælge dit indhold bedst muligt med titlen. Titlen er altafgørende for hvor mange der vælge at klikke på netop din hjemmeside, frem for andre i søgeresultaterne. Jeg indtaster titlen “Lav en hjemmeside – Komplet guide for begyndere (2022)”. Når baren under feltet bliver grøn, har titlen en passende længde.
Korttitel: Her indtaster du navnet på URL’en som indlægget skal ligge på. Her indtaster jeg “lav-en-hjemmeside”. Bemærk at du i stedet for mellemrum, skal bruge bindestreger i dit URL-navn. Alle URL’er skal være unikke og må meget gerne indeholde dit primære søgeord for indlægget.
Meta beskrivelse: Dette er teksten der kommer til at stå under din titel i søgeresultaterne. Sørg for at fange brugeren, og fortæl dem hvad de kan få ud af at klikke på netop dit link.
Jeg indtaster: “Lav en hjemmeside med denne guide, så får du nemt og hurtigt en professionel hjemmeside med eget domænenavn.”
4) Hvis du ikke allerede har gjort det, skal du nu skrive teksten til dit indlæg. Teksten skriver du naturligvis i blok-editoren over Yoast SEO feltet.
5) Jeg går så igen ned til Yoast SEO og klikker på punktet SEO-analyse. Jeg får nu en række tips til hvordan jeg kan forbedre optimeringen af mit indlæg.
I forbindelse med analysen er det vigtigt at dine tekster giver mening for dine læsere. Der sker derfor ikke noget ved, at du ikke opfylder alle punkter. Punkterne skal mere ses som en anbefaling. Sæt dine læsere først.
Ud over dette er Yoast måske lidt gammeldags, når det kommer til analysen. Google er blevet rigtig god til at forstå hvad dine tekster handler om. Du kan derfor med fordel bruge synonymer til dit søgeord i din tekst.
Synonymer eller andre søgeord der ligger tæt op af dit primære søgeord, opfanger Yoast som udgangspunkt ikke. Tag derfor søgeordstæthed med et gran salt. Der kan dog ikke være tvivl om at det er en fordel, hvis dit søgeord optræder i dit indlæg en vist antal gange.
Husk at hver eneste side og indlæg skal optimeres til søgemaskinerne. Det tager noget tid at lave, men du øger dine chancer for succes væsentligt – det er absolut tiden værd.
Optimering af WordPress – Hvordan bliver jeg synlig i Google?
Ud over de ting vi har gennemgået herover, er der en lang række andre faktorer, du også skal tænke på.
En af de vigtigste er indgående links. Har du et link til din hjemmeside ser Google det som en vægtet stemme på din hjemmeside.
Jo flere gode links du har, jo bedre vil også ranke end dine konkurrenter. Ikke alle links er dog skabt lige. Kan du f.eks. få et link fra en meget stærk side som dr.dk, ja så har du et af de mest værdifulde links herhjemme.
Får du et link fra et lille og tilfældigt linkkatalog, ja så tæller det ikke ret meget. Indgåendelinks er altså vægtet forskelligt. Du kan få mere inspiration til linkbuilding under 35 linkbuilding muligheder.
Installation af SSL
Du har måske bemærket at Chrome skriver at din hjemmeside ikke er sikker. Dette skyldes at Google i dag anbefaler at alle hjemmesider kører med krypteret data (SSL).
Bruger din hjemmeside ikke SSL, ja så vil alle brugere se en advarsel når de besøger din hjemmeside. Dette er på ingen måde optimalt, og du skal derfor sørge for at din hjemmeside bruger kryptering.
Ligger du hos Simply er det ganske let og gratis at oprette et SSL certificat. Hvordan du opsætter SSL, så advarslen bliver fjernet, kan du lære under: SSL opsætning i WordPress.
Installation af caching plugin
Det sidste du mangler for at have optimeret WordPress, er at installerer et godt caching plugin.
Kort fortalt laver et caching plugin en statisk version af alle dine indlæg og sider. Dette gør indlæsningstiden meget hurtigere, da det begrænser behandlingen af scripts og kald til databasen.
Hastighedsoptimering er i dag utroligt vigtigt, da Google er begyndt at bruge det som ranking parameter. Er din hjemmeside langsom, ja så forlader brugerne den også.
Dette ser Google som et signal om at brugerne ikke finder din hjemmeside relevant. I artiklen bedste caching plugin til WordPress, finder du en guide til hvordan du gør.
Optimering af WordPress konklusion
Du er nu kommet et væsentligt stykke af vejen, når det kommer til at optimere WordPress til Google. Der er stadigvæk mange andre ting at tage fat på, men du har nu fået styr på det vigtigste.
Det næste jeg vil anbefale er, at du sætter dig ned og får skrevet nogle super indlæg til din hjemmeside.
Skriv gerne 20 gennemarbejdede unikke artikler på 600-2000 ord (eller længere), til at starte med. Hjælp dine brugere og giv dem svar på alle deres spørgsmål, så kommer du rigtig godt fra start.
Bygger du samtidig nogle indgående links, vil du stille og roligt begynde at se besøgende fra Google.
Jeg kan i øvrigt anbefale dig at læse min anmeldelse af Morningscore, hvilket er en super løsning når det kommer til søgemaskineoptimering for begyndere.
Hej Anders
Jeg fulgte din guide vedr. oprettelse af WordPress Blog, og det gik jo som smurt! Tak! :)
Nu undrer jeg mig bare over, at de billeder jeg poster i de enkelte blogindlæg ikke også optræder sammen med tekstudsnittet, der automatik ryger ud på forsiden af bloggen?
Kan du give en forklaring – evt. en guide til, hvordan man får tilhørende billeder til de enkelte blog-udsnit på forsiden af bloggen?
Tak for hjælpen så langt!
Thomas
Hej Thomas. Fedt at du har fået bloggen online. :-)
Det afhænger af hvordan dit tema er opbygget. Mange temaer bruger det billede du har valgt som “Udvalgt billede”. Udvalgt billede vælges under indstillinger (det sorte tandhjul i toppen) for det enkelte indlæg.
Herefter vil en del temaer så automatisk indsætte billedet på forsiden. Andre gange er det noget man skal aktiverer i temaets indstillinger.
Alternativt kan du måske finde et plugin, der kan det du efterspørger. Jeg har også lavet en guide, hvis nu dit tema ikke understøtter gitter layout: https://www.webdesigner.dk/gitter-layout-wordpress/
Super, Anders!
Tak! 👍😊
Hej Anders. Stor hjælp du skaber med dine instruktioner!!! Ved hjælp af dem har jeg fået flikket en Webshop sammen – og den fungerer. Der er dog een ting jeg er forvirret over. Det handler om Linkstrukturen. Når jeg skal ændre de Permanente links, hopper kæden af for mig. Du viser under punktet at fra https://webdesigner.dk/?p=123 skal strukturen ændres til https://webdesigner.dk/lav-en-hjemmeside/ .
Hvor og hvordan kommer du fra det ene til det andet? Det næste du viser er “Under indstillinger, Permanente links har du allerede fået ændret din struktur til http://lavenhjemmeside.dk/indlægseksempel/
Hvordan og hvor kan du tilføje – ændre de permanente links???
Hej Stig. Hvis du kigger i sektionen lige under det du beskriver, finder du punkt 1 og punkt 2. Her er vist hvordan du ændrer dine permanente links. :-)
Hej
Hvis man laver en virksomhedshjemmeside ved at følge dine beskrivelser, kan man så lægge dokumenter (tekniske datablade, osv) op på siden, som kunder så kan downloade ?
Hejsa. Ja det kan man. Hvis det er noget kunderne skal købe, kan du f.eks. bruge plugin’et Woocommerce :-D
Hej Anders
Jeg er kommet til den overskrift i din vejledning, der heder Søgemaskineoptimering af dine indlæg og sider (lige efter Yoast-indstallering). Du skriver, at man skal gå ind under Indlæg og oprette et nyt. Min hjemmeside indeholder ikke indlæg men kun sider. Skal jeg så gå ind under Sider og oprette en ny der?
Vh. Bertel
Hej Anders
Tak for din super-hjemmeside! Og så to spørgsmål:
1. Jeg har bygget en hjemmeside op via Simply og WordPress, men ser først nu, at jeg egentlig burde have have lavet søgeoptimering før opbygningen med sider og menuer. Er det et problem? Er det bedst at rive den ned og starte forfra?
2. Min kæreste har en gammel hjemmeside og overvejer at få en så flot som min og flytte fra Wix til Simply og få den lavet med WordPress. Den der har lavet den, har jo lavet søgeoptimering og den ligger ret godt i Google. Hvis hun flytter den til Simply og får lavet den forfra i WordPress, mister hun så “den gode placering” i google? Eller kan man med din anvisning bare lave en ny SEO, som med det samme giver samme søge-egenskaber?
Håber du har et par råd her.
Venlig hilsen
Bertel
Hejsa. Herligt du kan bruge siden her :-)
1. Hvis du lige er startet ville jeg blot lave de ændringer du ønsker. Det er mere problematisk, hvis din side ligget online i længere tid, har fået mange links ude fra, placeringer på side et i Google etc.
2. Det afhænger af hvordan det gøres. Den korrekte måde at gøre det på er at opsætte 301 redirects for alle url’erne. Herved vil Google let kunne finde de nye sider og eventuel linkjuice vil ligeledes bliver overført til de nye URL’er.
Samtidig skal titler, meta descriptions, interne links, menuer osv. sættes op, som på den gamle hjemmeside.
Man kommer dog ikke uden om at placeringerne vil hoppe en del op og ned, ved skift til nyt CMS. Med tiden skulle det dog placeringerne dog gerne vende tilbage, måske bliver nogle placeringer lidt bedre mens andre lidt dårligere.